Erhverv

Velux sælger selv til slutkunderne i nyt onlinesats

Til byggemarkedernes frustration har Velux under radaren de seneste år bygget et onlinesalg op, så man på flere markeder kan købe vinduer direkte fra Velux selv.

David Briggs tror, at langt størstedelen af salget i fremtiden stadig vil foregå via byggemarkeder, men nogle kunder vil kun købe selve ovenlysvinduet. Velux' strategi er ifølge topchefen derfor at dække det relativt lille segment. Foto: Gregers Tycho

Milliardkoncernen Velux har i al ubemærkethed indledt et sats på selv at sælge sine ovenlysvinduer online. Det vækker røre blandt byggemarkeder, som historisk har stået for salget.

»Vi har en markedsandel på 80 pct. på hovedmarkedet, som foregår via trælaster og byggemarkeder. Vi kan ikke fastholde denne andel, hvis vi ignorerer eller undlader at investere i vækstkanaler som f.eks. online,« siger David Briggs, adm. direktør i Velux siden 2018.

De seneste tre år har Velux bygget onlinesalget og onlinekompetencerne op. Ifølge David Briggs risikerer Velux at få en meget lille andel af markedet, som foregår på mange mindre webshops, hvis ikke virksomheden tager en aktiv del i den lille del af markedet.

Velux og onlinesalget
  • Siden 2000 har man som forbruger kunnet købe tilbehør til Velux-vinduer, heriblandt gardiner, online fra Velux’ egen hjemmeside i alle lande. Men som noget nyt kan man i dag på udvalgte markeder også købe ovenlysvinduer direkte fra Velux' hjemmeside. Det gælder pt. fem markeder, heriblandt det svenske og britiske marked.
  • Altaterra, som sælger en billigere version af ovenlysvinduer, og som ligesom Velux er en del af VKR-koncernen, ejer en række webshops, som sælger ovenlysvinduer fra Velux og Altaterra.
  • Søsterselskabet styrkede sin position på det område i marts med opkøbet af onlinevirksomheden Dakoplast, som årligt omsætter for et tocifret millionbeløb i euro. Der er ingen planer om yderligere opkøb inden for webshops, da planen er at jagte vækst organisk.
  • Man kan købe Velux-vinduer fra VKR-ejede webshops på 11 markeder, mens salg af tilbehør ad den kanal foregår på 26 markeder.

På de fleste markeder udgør Velux' totale onlinesalg omkring 4 pct., mens salget i Storbritannien er helt oppe på 20 pct.

På en håndfuld markeder kan man i dag købe Velux-vinduer direkte fra Velux' egen hjemmeside. Dertil kommer salg via webshops ejet af VKR-koncernen, som Velux er en del af.

I sidste måned købte Velux' søsterselskab Altaterra, der også er en del af VKR-koncernen, hollandske Dakoplast, der driver en stribe onlineforhandlere af ovenlysvinduer og tilbehør, herunder også Velux-produkter, i bl.a. Holland, Frankrig og Tyskland.

Vi vil jo som kunde til producenten naturligt føle, at der bliver spillet på to heste.

Henrik Clausen, adm. direktør i Davidsen

Ifølge David Briggs er der planer om at udbrede onlinesalget af ovenlysvinduer via VKR-ejede webshops til flere markeder, og det kunne potentielt også være det danske marked.

Mens det også er muligt at købe ovenlysvinduer direkte fra Velux via virksomheden egen hjemmeside i eksempelvis Storbritannien og Sverige, er det heller ikke muligt i Danmark endnu.

»Men det vil blive muligt i fremtiden,« siger David Briggs.

Den udmelding er adm. direktør i byggemarkedskæden Davidsen, Henrik Clausen, langt fra begejstret for.

»Vi vil jo som kunde til producenten naturligt føle, at der bliver spillet på to heste. Det vil vi da ikke synes er helt fantastisk.«

Hos brancheforeningen Danske Byggecentre er adm. direktør Palle Thomsen overbevist om, at det vil påvirke forholdet mellem Velux og byggemarkederne.

»Vi har den holdning, at man må vælge, hvem man vil sælge til. Hvis man vil have salg direkte selv, skal man bare vælge det, men så må man selv stå for de ting, byggecentrene står for. Vi mener, at vi tilfører værdi til værdikæden bl.a. i form af salg, logistik og kreditfaciliteter.

Han siger endda, at han er overbevist om, at nogen vil forsøge at finde konkurrerende produkter, de kan forhandle i stedet for. Men Velux' store markedsandel trækker i den anden retning.

Det er langt fra kun Velux, der som producent er gået ind på hidtil ukendt territorium ved at sælge direkte til slutkunden selv. Eksempelvis begyndte Danish Crown for et par år siden at sælge eksklusivt kød til private forbrugere med webshoppen Dyrbar.

Det er ifølge Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel, en klar tendens på tværs af brancher, at klassiske b2b-virksomheder begynder at sælge direkte til forbrugeren selv og altså ikke via et grossistled.

»Det foregår typisk digitalt enten via egen webshop eller via globale markedspladser,« siger hun.

BRANCHENYT
Læs også