Serier

Corona-året skubber Coop frem, og indtjeningen skyder i vejret

Overskuddet er mere end fordoblet i 2020 hos Coop Danmark. Dagligvarekoncernen forudser dog, at danskernes forbrug ændrer sig igen, og det vil ramme indtjeningen i år.

Corona rammer verden
Coop Danmark driver kæderne SuperBrugsen, Kvickly, Dagli’Brugsen, Irma, Fakta og Coop 365 med aktuelt tilsammen 1.030 butikker. Arkivfoto.

Coronakrisen har været med til at sikre dagligvarekoncernen Coop Danmark det bedste resultat nogensinde i dagligvarehandlen. Overskuddet blev fordoblet sammenlignet med året før.

Det viser regnskabet for 2020, der er offentliggjort mandag morgen.

Omsætningen i den samlede koncern steg med 5 pct, mens resultat før skat blev på 937 mio. kr. – 483 mio. bedre end i 2019.

»Resultatet er på både godt og ondt præget af coronapandemien. Lukning af grænser har reduceret den store grænsehandel, og lukning af restauranter har også øget salget i vores butikker,« udtaler bestyrelsesformand i Coop Lasse Bolander om regnskabet.

Han understreger, at corona-året på samme tid har skabt ændringer i indkøbsmønstre og forskellige udfordringer. Lasse Bolander påpeger dog, at »samlet set er det et resultat, vi er meget tilfredse med«.

Coop-koncernen:
  • Coop Danmark driver kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Irma, Fakta og Coop 365 med aktuelt tilsammen 1.030 butikker.
  • 345 selvstændige brugsforeninger driver tilsammen 400 af Coops butikker.
  • Ud over dagligvarer har Coop en række andre aktiviteter, bl.a. inden for ejendomme, butikskæden FDB Møbler og en kaffefabrik i Kenya.
  • Dertil kommer onlinehandel.
  • Koncernen ejes af 1,9 mio. medlemmer.
  • Adm. direktør er Kræn Østergaard Nielsen og bestyrelsesformand Lasse Bolander

Op til coronakrisen var det danske dagligvaremarked præget af en flad udvikling i salget - i takt med ændrede forbrugsmønstre hos danskerne, hvor flere f.eks. spiste ude. Det samlede marked voksede dog i fjor med omkring 7 pct. udløst af coronakrisen.

Danskerne har nemlig spist meget mere hjemme, og mange forbrugere har i 2020 ikke holdt ferie uden for Danmark i nær samme grad som tidligere. Dertil kommer, at mange ansatte har været på hjemmekontorer, mens børn og unge har haft digital undervisning.

Det nye regnskab er også det første med Kræn Østergaard Nielsen som adm. direktør. I september 2020 udpegede bestyrelsen i Coop ham, der da var finansdirektør, som ny førstemand. Det i stedet for Peter Høgsted, der i august blev afskediget efter syv år som topchef i koncernen.

Kræn Østergaard Nielsen står nu i spidsen for Coop med over 1.000 butikker i kæderne SuperBrugsen, Fakta/Coop 365, Kvickly, Irma og Dagli’Brugsen samt 1,9 mio. danskere som ejere. Han lancerede i november en ny strategiplan som bl.a. indebærer, at efter år med øget central styring får de enkelte kæder og lokale butikker større indflydelse på egen drift.

Mens 2020 blev et rekordår for Coop i indtjeningen forventer Kræn Østergaard, at 2021 vil byde på et lavere driftsresultat. Det skyldes bl.a., at restriktioner i coronatiden ser ud til at blive udfaset i takt med, at vacciner rulles ud.

»Åbning af grænsehandlen vil igen flytte handel den vej, og udfasning af restriktioner vil øge udespisningen, mens flere danskere måske også atter finder rejsemål uden for landets grænser. Samlet kan det påvirke omsætningen,« siger Kræn Østergaard Nielsen. Han fortsætter:

»Desuden bliver året også præget af fortsat meget store investeringer i digitalisering og modernisering af butikker – især vores lavprissupermarkeder. Så vi kommer nok ikke til at tjene lige så meget som i 2020. Men det vigtige er for os at investere i kundemødet.«

Mens Coop de seneste år har mistet markedsandele, så Salling Group med Føtex, Bilka og Netto ligger på en sikker førsteplads målt på det parameter, er ambitionen at vokse igen.

»Vi har gennem en årrække lukket tabsgivende butikker og dermed bevidst levet med en tilbagegang i markedsandel. Gennem et ændret og større kundefokus, mere attraktive butikker både fysisk og digitalt vil vi vokse igen. Også i det marked, som nu vender tilbage til tiden før corona og atter vil være ekstremt konkurrencepræget,« mener Kræn Østergaard Nielsen.

Koncernen ejes af 1,9 mio. danske forbrugere. I løbet af 2020 meldte 48.000 danskere sig ind. Samlet har kunderne ifølge koncernen fået 219 mio. kr. i kontant bonus gennem 2020.

Årsregnskab:

Coop Danmark – inkl. brugsforeninger (mio. kr.) 2020 2019
Omsætning 44.693 42.730
Driftsresultat (ebit) 906 459
Resultat før skat 937 454
Årsresultat 756 378
BRANCHENYT
Læs også