Erhverv

Postnord fortsætter vækst - markant fremgang i første kvartal

Postnord nyder fortsat godt af coronakrisen og har forbedret driftsresultatet med knap 180 pct. i årets første måneder.

I Danmark servicerer Postnord 2,7 mio. husstande og 280.000 virksomheder. Arkivfoto

Den skandinaviske postvirksomhed Postnord leverer markant fremgang i årets første kvartalsregnskab.

Derved fortsætter selskabet med at vokse, efter at det lukkede 2020-regnskabet med det bedste resultat nogensinde.

Ifølge kvartalsregnskabet tredoblede Postnord sit driftsresultat (EBIT) i årets første måneder sammenlignet med samme periode året forinden. Det betyder, at den samlede koncern lukker perioden med et driftsresultat på 878 mio. svenske kr., hvilket svarer til 645 mio. danske kr.

Fremgangen er endnu en gang båret frem af den stigende efterspørgsel på pakkeleveringer til døren, øget onlinehandel og generelt større pakkemængder, som coronakrisen og de medfølgende restriktioner har resulteret i.

»Jeg er meget tilfreds med resultatet, der er vores bedste resultat i første kvartal i mange år, og viser, at vi er en virksomhed i vækst. Vi har formået både at håndtere de store mængder og de mange restriktioner, der er fulgt med coronapandemien, og det er jeg stolt af. Samtidig har vi gennem de seneste år gennemført en vellykket transformation af PostNord, og står nu et sted, hvor stadig flere kunder vælger os til, og vi for alvor er i stand til at gribe mulighederne på pakkemarkedet,« siger Peter Kjær Jensen, direktør for Postnord Danmark i en kommentar til regnskabet.

Ifølge regnskabet har Postnord forbedret sit resultat i samtlige segmenter.

Også Postnord Danmark, der har været udfordret i årevis og resulteret i gentagne underskud, går endnu en gang frem.

Nettoomsætningen i selskabets danske afdeling udgjorde i årets første tre måneder 1,6 mia. kr. mod 1,3 mia. kr. i samme periode i 2020.

Ifølge kvartalregnskabet vil Postnord fortsat satse på ny infrastruktur for at kunne håndtere den voksende onlinehandel og sikre, at kunderne kan få pakker leveret til døren eller lokale pakkebokse, som koncernen fortsat har i sinde at etablere flere af.

I Danmark har postkoncernen i øjeblikket en midlertidig aftale med den danske stat om befordringspligten, der sikrer, at alle afkroge af landet kan modtage post.

Aftalen indebærer, at Postnord bliver kompenseret for de ekstraomkostninger, der er forbundet med aftalen.

Peter Kjær Jensen har tidligere udtalt til Finans, at forhandlingerne om en endelig løsning for aftalen strandede i slutningen af 2020, efter at »der gik corona, mink og Inger Støjberg i det hele«.

Læs også