Erhverv

Carlsberg oppræciserer forventningerne efter godt kvartal

Carlsbergs "hårde hund" og chefen for gruppens strategi, Chris Warmoth, stopper for at gå på pension.

Mads Mikkelsen - der er hovedrolleindehaver i den Oscar-vindende film "Druk" - er Carlsbergs frontfigur i bryggeriets første globale kampagne for alkohllfri øl, men bryggeriet er stadig mærket af de mange fortsatte nedlukninger i første kvartal i Vesteuropa. Foto: Carlsberg.

Carlsberg har klaret sig godt gennem årets første måneder og har øget omsætningen mere end investorerne havde forventet.

Omsætningen landede på næsten 13 mia. kr., og det medfører en opjustering - eller oppræcisering - af forventningerne til indtjeningen.

Carlsberg regner nu med en organisk vækst i driftsindtjeningen på mellem 5 og 10 pct. mod tidligere mellem 3 og 10 pct.

»Selvom usikkerheden om, hvordan pandemien vil udvikle sig i de kommende kvartaler, stadig er stor, er vi er glade for, at vi kan hæve den nederste del af vores indtjeningsforventning, og at vi i dag sætter gang i det andet kvartalsvise aktietilbagekøbsprogram,« siger koncernchef Cees ’t Hart fra Carlsberg Group.

Carlsberg har især klaret sig godt i Asien, hvor nedlukningerne blev løftet først. Omsætningen landede på næsten 5 mia. kr., hvilket er en stigning på 23,1 pct. i forhold til samme periode året før.

Dermed rammer Asien næsten den samme omsætning som Carlsbergs største region, Vesteuropa, hvor omsætningen blev på lige godt 5 mia. kr. - et fald på 10 pct. i forhold til året før.

Man skal dog huske på, at dels har Vesteuropa været hårdere ramt af nedlukninger end Asien, og dels er Carlsbergs første kvartal det mindste af koncernens fire kvartaler.

»Vi havde en stærk start på året i Asien og Central- og Østeuropa, mens Vesteuropa blev betydeligt påvirket af de omfattende lockdowns og begrænsninger i hele regionen. Da Covid-19 fortsat er en udfordring på mange af vores markeder, viste vores geografiske eksponering sin styrke, da stærk volumenvækst på flere markeder i alle tre regioner mere end udlignede udfordrende omstændigheder på andre markeder,« siger Cees ’ Hart.

I Carlsbergs nydefinerede region, Central- og Østeuropa, landede omsætningen på knap 3 mia. kr., hvilket var et fald på godt 9 pct. Til gengæld steg volumensalget med 8,9 pct.

Carlsbergs første kvartals ”regnskab” er en såkaldt trading update og indeholder derfor kun omsætnings- og volumental.

Det er ingen tal for indtjeningen. Hverken fra driften eller før og efter skat. De tal må man vente med at se, til bryggeriet offentliggør sin halvårsrapport.

I forbindelse med trading updaten oplyser Carlsberg, at Chris Warmoth, der er executive vice president og chef for Group Strategy, stopper for at gå på pension den 1. juli.

Chris Warmoth har i den grad kørt parløb med Cees ’t Hart de seneste syv år og har været den terrier, der skulle føre mange af Cees ’t Harts omfattende ændringer af hele kulturen i Carlsberg igennem.

Han har været chef for flere regioner, når Carlsberg har haft behov for at få eksekveret den ændrede strategi, og han har gjort op med mange af de vaner - og især uvaner - som havde indsneget sig gennem årene.

Han har ikke altid været lige populær blandt de ”gamle” Carlsberg folk, men det er svært at argumentere mod konstant forbedrede resultater.

Efterfølgeren til Chris Warmoth bliver Søren Brinck, der får ændret Warmoths stilling til executive vice president, Strategy and Digital.

Han startede hos Carlsberg i 2005 og kommer fra en stilling som bryggeriets chef for Vietnam, Cambodja og Myanmar

BRANCHENYT
Læs også