Erhverv

Forventer månedsvis med chip-mangel: Europæisk bilgigants samlebånd går i tomgang

Volkswagen er som mange andre selskaber hårdt ramt af den globale chipmangel, og nu fortæller direktøren for det tyske bilmærke, at det har konsekvenser for produktionen.

Artiklens øverste billede
Volkswagen oplyser, at selskabets produktion af elbiler har undgået konsekvenserne af den globale mangel på computerchips. Foto: Reuters.

Gennem de seneste måneder har den globale mangel på computerchips nået nye højder, og det har været til at føle på for den tyske bilfabrikant Volkswagen, som nu forventer flere måneder med forsyningsmangel.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

»Jeg tror, at situationen vil forblive anspændt,« siger Ralf Brandstätter, adm. direktør for Volkswagen-bilmærket, til det tyske nyhedsbureau DPA.

Årsagen til udfordringerne er ifølge VW-direktøren en brand på en fabrik i Japan drevet af Renesas Electronics, der producerer chips til bilindustrien, samt en ødelæggende snestorm i Texas tidligere i år. Til sammen har de ramt Volkswagen hårdt og mildt sagt ført til, at nogle samlebånd går i tomgang.

»Effekten vil helt sikkert kunne mærkes de kommende måneder,« siger Ralf Brandstätter og tilføjer, at udfordringen står øverst på agendaen.

Volkswagen-koncernen, der dækker over bilmærker som Volkswagen, Audi, Seat og Skoda, har været nødt til at sænke produktionen med 100.000 biler på grund af chipmanglen, lød det i marts fra koncerndirektør Herbert Diess.

Han forventer ikke, at man vil være i stand til at indhente det tabte i 2021, skriver Reuters.

Wayne Griffiths, topchef i Volkswagens spanske bilmærke Seat, udtalte i april, at problemerne så ud til at blive værre i andet kvartal. Til gengæld håber Ralf Brandstätter fra Volkswagen på forbedrede tilstande fra juli.

Dernæst vil man forsøge at indhente så meget af produktionen som muligt.

Han fortæller desuden til DPA, at flaskehalsene i forsyningskæden ikke har ramt produktionen af selskabets elbiler, som i øjeblikket udgør et vigtigt element i det tyske bilmærkes strategi for grøn omstilling.

Den globale chipmangel har ikke kun ramt Volkswagen – også andre bilfabrikanter har måttet indstille arbejdet på samlebåndene som følge af forsyningsproblemer. Sidste uge advarede Ford om et fald i produktionen, og også Toyota, General Motors og Daimler må se langt efter forsyninger.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.