Serier

Jysk må lukke onlinesalg i Sverige efter for mange ordrer

Den danske detailkoncern melder om så høj fart i det digitale salg på visse markeder, at det udløser store udfordringer. Det i en tid med pres på logistik og lagre i forsyningskæderne.

Corona rammer verden
Jysk har butikker i 51 lande og flere store distributionscentre. Den danske detailkoncern har bl.a. knyttet onlinesalg sammen med de fysiske butikker. Arkivfoto: Sebastian Buur Gunvald

Coronakrisen har skubbet yderligere fart i den digitale omstilling hos den danske detailkoncern Jysk med 3.000 butikker i 51 lande.

Det digitale salg har i nogle lande været så hastigt, at Jysk ligefrem har for en stund har måttet lukke for onlinebutikken.

Siden marts 2020, da pandemien ramte Europa, har forbrugerne købt mere online end nogensinde før inden for en lang række varegrupper. Det har skabt fornyet travlhed på lagre og i distribution af produkter.

Netop af den grund har Jysk valgt midlertidigt at bremse for salg i selskabets netbutik i Sverige. Det med en melding til de digitale kunder om, at »på grund af et usædvanligt antal ordrer kan vi desværre ikke tage imod onlinekøb lige nu.«

Kunderne kan under stoppet fortsat bestille varer til levering i de 150 butikker på det svenske marked.

»Vi har også i en periode tidligere haft samme løsning i Grækenland, da vi begge steder ikke har kunnet følge med købene. Det er ikke en let beslutning at træffe, og vi vender altid alle muligheder inden. Med vores fokus på, at kunderne kommer først, kan det ikke hjælpe noget, at de først kan få varer leveret om 6-10 uger. Vi må bremse og få styr på det, før vi åbner igen,« siger Mikael Nielsen, der i Jysk-ledelsen har ansvaret for retail og butikker.

Jysk:
  • Detailkoncernen Jysk har eksisteret siden 1979, da den nu afdøde dynekøbmand Lars Larsen åbnede den første butik.
  • Driver 3.000 butikker i 51 lande.
  • Koncernen var indtil september 2019 delt i to selvstændige selskaber, som nu er slået sammen: Dänisches Bettenlager med butikker i de tysktalende lande samt Frankrig, Italien, Spanien og Portugal og Jysk Nordic, som ud over Skandinavien har det øvrige marked i Europa.
  • Ca. 200 af Jysk-butikkerne drives af lokale franchisetagere i lande, der ikke regnes som kernemarkeder for koncernen, gennem Jysk Franchise. Det er lige fra Island over de baltiske lande og Canada til bl.a. Thailand, Kuwait og Vietnam.
  • Jysk indgår i familiekoncernen Lars Larsen Group, der har stifterens søn, Jacob Brunsborg, som bestyrelsesformand.

Mikael Nielsen understreger, at i modsætning til andre af Jysks salgslande har Sverige ikke været omfattet af corona-nedlukning med tvangslukkede butikker. Han siger:

»Tingene går fantastisk godt for os i Sverige, så det her er summen af det hele. En kombination af højt salg i både online og butikker samt et lager og distribution som ikke kan følge med øget ordrepres. Så vi er nødt til at trække os lidt der.«

Jysk-direktøren peger på, at i hele Europa er markedet for detail- og onlinehandel fortsat præget af coronakrisen. Jysk har således fortsat over 1.000 butikker tvangslukket som led i restriktioner i forskellige lande. Samtidig er der høj fart i salget andre steder – også digitalt.

Det stiller ifølge Mikael Nielsen store krav til især afdelinger for indkøb, lager og distribution, hvor transportmarkedet i hele Europa er presset.

»Som detailkoncern kommer vi styrket ud af krisen. Vi har i processen formået at stille skarpt på udfordringer og udfordre hinanden. Online kommet for at blive. I bl.a. Tyskland, som er det største land for os, skal vi være stærkere digitalt. Det er generelt et svagt onlinemarked. Det er afgørende, at salgskanaler hænger tæt sammen, så butik og digitalt supplerer hinanden,« siger Mikael Nielsen.

Detailekspert Dorte Wimmer i Retail Institute Scandinavia peger på, at trods høje vækstrater i onlinehandlen ligger størsteparten af salget i detailhandlen til danskerne fortsat i de fysiske butikker.

»Butikkerne har udløst af krisen brugt mange ressourcer på det digitale, hvor de var bagud. Det er de ikke længere. Dermed har de stærke butikker fået ny styrke i konkurrencen,« mener Dorte Wimmer.

BRANCHENYT
Læs også