Erhverv
BREAKING

Mærsk vil kopiere techgiganters succes

Mærsk er i gang med at udbygge sin digitale platform til at blive den førende indgang, som verdens logistikkunder kredser om og bruger. På den måde vil Mærsk kopiere den succes, techgiganter som Amazon allerede nyder godt af.

Vincent Clerc, der er koncerndirektør i Mærsk, vil investere yderligere i at gøre shippingkoncernens platform til det sted, hvor transportkunderne henter deres informationer. Foto: Mærsk Vincent Clerc, der er koncerndirektør i Mærsk, vil investere yderligere i at gøre shippingkoncernens platform til det sted, hvor transportkunderne henter deres informationer. Foto: Mærsk

På lige fod med techgiganter som Amazon og Airbnb satser A.P. Møller-Mærsk nu på at blive det centrale forbindelsespunkt for samtlige logistikkunder i hele verden.

Ved at fodre sin platform med data fra koncernens organisation og kombinere det med nyhøstede informationer udefra vil man fremadrettet kunne levere industriens mest grundige indsigt i de globale logistikkæder.

»Det er dér, vi kan gøre en forskel, og det kan techgiganterne ikke duplikere i dag,« siger Vincent Clerc, der som koncerndirektør har det kommercielle ansvar for Mærsk og det driftsmæssige ansvar for både container- og logistikforretningen.

Siden den gamle, hæderkronede industrivirksomhed tilbage i 2016 valgte at igangsætte en omfattende transformation af virksomheden, har Mærsk ofte luftet ambitionen om at blive containertrafikkens svar på pakkekæmperne Fedex eller UPS.

Når det lykkes os, så kommer vi selvfølgelig til først at have fantastiske vækstmuligheder for Mærsk over mange år. Det er selvfølgelig interessant.

Vincent Clerc, koncerndirektør i Mærsk

Nu er banen mod techgiganterne imidlertid også kridtet op. For hvis ikke Mærsk helhjertet træder ind og etablerer en central digital platform for containertrafikken, vil det være oplagt for techgiganterne at træde ind på Mærsks banehalvdel.

»Enten det, eller også ville tech lave et mellemliggende lag med kunderne, ligesom man har set for eksempel i hotel- og rejsebranchen. Derfor er der et behov for os som logistikpartner for vores kunder til virkelig at træde i karakter og give den absolut bedste løsning, vi nu kan komme med,« siger Vincent Clerc.

Han sætter for første gang ord på de tanker og planer for, hvordan Mærsk skal vinde den kamp.

Til tirsdagens kapitalmarkedsdag fortalte han, at Maersk.com som platform er i gang med at blive til selveste »kilden til sandheden om, hvad der sker i forsyningskæderne.«

Betyder det, at I skal være de bedste til at levere den indsigt, så der ikke er nogen, der kan måle sig med jer?

»Ja. For to år siden på Maersk.com kunne man kun spore, hvad der skete i Ocean-forretningen. Lige nu er Maersk.com en indgang til alt, der handler om Mærsk,« siger Vincent Clerc.

Ambitionen er måske passende frem mod 2025.

Jørgen Lian, analytiker i DNB 

Mærsks fordel er, at koncernen i forvejen er verdens største containerrederi og dagligt får enorme mænger af data ind, som analyseapparatet kan tygge igennem. Men det stopper ikke her. I øjeblikket er Mærsk i gang med at arbejde på at integrere andre datasæt på tværs af leverandører på Maersk.com.

»På den måde er der også nogle af de andre forsyningskædedata, som bliver kombineret med det, Mærsk har, og som kan give kunden yderligere indblik i, hvad der foregår i forsyningskæden.«

Mærsk har tidligere haft ambitioner med at efterligne techgiganternes succes gennem blockchainplatformen Tradelens, men hvor ejerskabet og kontrollen her ligger hos en række partnere, råder Mærsk helt alene over Maersk.com.

Det skal også i højere grad gøre kunderne mere afhængig af Mærsk, hvilket er eftertragtet i shippingindustrien, hvor prisen på at få leveret sin container normalt er det altafgørende parameter.

»Når det lykkes os, så kommer vi selvfølgelig til først at have fantastiske vækstmuligheder for Mærsk over mange år. Det er selvfølgelig interessant. Mange af de ting, som vi gør, kommer til at være differentieret, men det er ikke fordi, vi vil låse kunderne hos os. Vi vil gerne have, at de bliver hos os, fordi de synes, vi er den rigtige partner,« siger Vincent Clerc.

Selvom det måske er lidt naivt at sammenligne Mærsk med techgiganter som Amazon og Google, er Mærsk på helt rette vej, mener analytiker Jørgen Lian fra DNB.

»Det er en ambition, der kan komme lidt over tid, men ser du på, hvordan selskaberne er bygget op i dag, og hvad der foregår i USA, er de langt fra at være der. Men ambitionen er måske passende frem mod 2025,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også