Erhverv

Familieejet taskebrand ser fremad efter hårdt coronaår

Coronakrisen sendte det populære taskebrand Núnoo ud i sit første underskud. Det har skærpet organisationen og gavner virksomheden på sigt, mener direktør Rasmus Silfen-Jensen.

Taskemærket Núnoo ejes og drives af Pia Silfen-Jensen (tv.), Rasmus Silfen-Jensen og Naja Silfen (tv). Arkivfoto: Stine Bidstrup.

På få år har det danske taskebrand Núnoo, der er skiftet af døtrene af ægteparret bag taskefirmaet Adax, skabt en millionforretning med international succes og salg i mere end 10 lande.

Igen og igen har brandet kunne præsentere vilde vækstrater og overgået forrige års resultater, men så ramte coronakrisen og sendte selskabet ud i sit første underskud. Investeringer gik tabt, en planlagt butiksåbning i Københavns Lufthavn blev afblæst, og brandet har siden kæmpet for at finde tilbage på sporet.

»Det er klart, at det er 10 gange sjovere, når det går godt. Vi har været vant til at vækste på top- og bundlinje og har hvert år fokuseret på at optimere organisationen og ansætte flere medarbejdere. Derfor er underskuddet og pandemien en helt ny situation for os. Nu er det pinedød nødvendigt, at vi når vores tal hver eneste måned, og vi har måttet afskedige 20 pct. af medarbejderne under pandemien,« siger Rasmus Silfen-Jensen, der er direktør i Núnoo og gift med Pia Silfen-Jensen.

Sammen med søsteren, Naja Silfen, stiftede hun Núnoo i 2015.

Det populære brand sælger tasker til især yngre kvinder, og stifterne har tidligere fortalt, hvordan de hver uge måtte afvise fem-seks potentielle forhandlere for at kunne følge med og »passe på brandet«. Ligesom de to Núnoo-søstre i 2019 investerede massivt i mere lagerkapacitet og fordoblede medarbejderstaben, der nærmede sig 20 medarbejdere.

»Når det buldrer derud af, og man tjener millioner, er man tilbøjelig til ikke at reagere hurtigt og kraftigt nok på de fejl, der uundgåeligt forekommer, og i stedet bare køre videre. Selvom det seneste år har været hårdt, har vi også lært meget. Organisationen er blevet skærpet, og jeg er fortrøstningsfuld for fremtiden. Jeg tror på, at de ændringer, vi har været nødsaget til at lave, kommer til at gavne virksomheden på sigt,« siger Rasmus Silfen-Jensen.

Ifølge direktøren har efterspørgslen hele tiden været der, selvom den ikke er ligeså høj som for et år siden.

Rasmus Silfen-Jensen understreger, at det trods pandemien er lykkedes at udvide antallet af forhandlere. Samtidig med at Núnoos forårskollektion allerede er »solgt godt ind« både i ind- og udland. Derfor fokuserer brandet nu på at minimere sine udgifter, så 2020-underskuddet på 1,9 mio. kr efter skat kan blive vendt til overskud fremover.

»Det bliver ikke i år, at vi leverer overskud. Men vi har fortsat tårnhøje ambitioner for brandet. Vi har fået nye kunder som bl.a. det britiske stormagasin House of Fraser og De Bijenkorf i Holland, og det viser os, at der fortsat er tiltro til brandet,« siger Rasmus Silfen-Jensen.

Han glæder sig over, at genåbningen er i gang på flere af de markeder, hvor Núnoo opererer, da brandets omsætning ifølge direktøren har kunnet aflæses nærmest en til en i de globale coronanedlukninger.

»Vi sælger et produkt, som folk bruger, når de går i skole, på restaurant og i byen. Derfor daler efterspørgslen også, når nedlukninger rundt omkring forhindrer de ting. Jeg håber, at der bliver lukket mere op globalt i løbet af sommeren, så skal det nok lykkes at komme stærkt tilbage,« siger han.

Udover at være selvstændige iværksættere er Naja Silfen og Pia Silfen-Jensen også medejere af taskeselskabet Adax, som deres forældre, Eugen og Helle Silfen, har stiftet.

Adax leverede i 2020 et overskud på 1,4 mio. kr. efter skat.

BRANCHENYT
Læs også