Økologien vokser i rekordfart under coronakrisen
Salget af økologiske varer er det seneste år vokset med rekordfart i de danske supermarkeder. I nogle varekategorier er de økologiske varer ved at blive dominerende.
Salget af økologiske varer er steget eksplosivt i de danske supermarkeder det seneste år.
Samlet set er salget af økologiske varer vokset 14 pct. til 16 mia. kr. Det viser nye opgørelser fra Danmarks Statistik.
Opgjort i kroner er der tale om den største vækst nogensinde.
»Under coronakrisen er mange forbrugere blevet mere interesserede i at leve sundt og købe lokale fødevarer. Det er med til at øge salget af økologi. Samtidig er væksten i nogle varekategorier ved at blive selvforstærkende, fordi de økologiske varer får så stor markedsandel, at de skubber de konventionelle produkter helt ud. Den tendens ser vi især i København og andre storbyer,« fortæller Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.
Han henviser til, at økologi efterhånden har en markedsandel på eller over 50 pct. i varegrupper som havregryn, bananer, plantedrikke og gulerødder.
I 2020 har de danske supermarkeder generelt haft usædvanlig høj vækst i salget af fødevarer, hvilket skyldes, at restauranter, hoteller, kantiner og resten af foodservicesektoren har været helt eller delvist lukket i dele af året.
Danmarks Statistik har endnu ikke offentliggjort 2020-tal for salget af økologiske varer i foodservicesektoren, men det er givet, at der vil være tale om et fald på grund af nedlukningerne.
Dette fald skal reelt modregnes i væksttallene fra detailhandlen, hvis man vil have et retvisende billede af nettovæksten i salget af økologiske fødevarer.
»Trods dette forbehold er der ingen tvivl om, at der samlet set har været en meget markant vækst i salget af økologiske varer det seneste år. Man kan også se, at de økologiske varer har haft langt højere vækstrater end de konventionelle produkter i supermarkederne i 2020. Økologien har dermed vundet yderligere markedsandele,« påpeger Henrik Hindborg.
Danmarks Statistik estimerer, at markedsandelen for de økologiske varer det seneste år er vokset fra 12 til 13 pct. Danmark er dermed det land i verden, hvor de økologiske fødevarer har den højeste markedsandel.
Det samlede salg af økologisk frugt i supermarkederne er i 2020 vokset 29 pct. til 2,07 mia. kr., og i denne kategori er salget af økologiske bananer mere end fordoblet til næsten 600 mio. kr. Salget af økologiske grøntsager er vokset 17 pct. til 3,77 mia. kr., mens salget af økologiske plantedrikke er øget 38 pct. til 234 mio. kr. Den største økologiske varekategori er fortsat mælk, ost og æg, der har haft en vækst på 8 pct. til 3,91 mia. kr.
Coop har for nylig opgjort, at detailkoncernens omkring 1.000 butikker i 2020 har øget salget af økologiske varer med 17 pct. til over 4 mia. kr. Salget af økologisk frugt i Coops kæder er i 2020 øget med i alt 36 pct. Det skyldes blandt andet, at hele Coop 1. januar 2020 gik over til udelukkende at sælge økologiske bananer.
»Vores samlede salg af økologiske varer steg i 2020 mere end nogensinde før – målt i både kroner og kilo. Det er klart, at en del af væksten skyldes ekstraordinære coronaeffekter i form af salg, der er flyttet fra foodservicesektor til detailhandel. Vi har dog haft langt højere vækstrater i salget af økologi end i vores samlede salg, så der er tale om en reel og stor fremgang for økologien,« vurderer Thomas Roland, CSR-chef i Coop Danmark.
Coop har et mål om, at økologisalget skal vokse yderligere 60 procent inden 2025.
»Det er slet ikke urealistisk set i lyset af, at EU-Kommissionen lægger op til en aktionsplan med et mål om, at 30 pct. af EU’s landbrug skal drives økologisk allerede i 2030. Denne vækst vil føre til et større udbud og hårdere konkurrence, så man kan få flere økologiske varer til billigere priser,« påpeger Thomas Roland.