Erhverv
BREAKING

Populær familievirksomhed har mangedoblet sit overskud under coronakrisen

Virksomheden Society of Lifestyle har haft så indbringende et coronaår, at stifterne har tilbagebetalt al lønkompensation og belønnet samtlige medarbejdere med et pengebeløb.

Klaus Juhl Pedersen (th) ejer Society of Lifestyle med sine søstre Gitte Juhl Capel og Rikke Juhl Jensen. Arkivfoto: Marcus Trappaud Bjørn

Den familieejede virksomhed Society of Lifestyle, der står bag populære brands som House Doctor, Nicolas Vahé og hudplejebrandet Meraki, har nydt særdeles godt af den øgede onlinehandel under coronakrisen.

Ifølge et nyt regnskab har 2020 været så indbringende for Ikast-virksomheden, at overskuddet sætter rekord og nærmer sig 39 mio. kr. efter skat. Samtidig har selskabet tilbagebetalt al den lønkompensation, som det har modtaget under pandemien, og tildelt samtlige 141 medarbejdere julegratiale for deres »indsats og omstillingsparathed i et udfordrende år«.

»Fra sommeren 2020 og frem har koncernen oplevet en vedvarende og tiltagende vækst særligt på e-commerce, og med baggrund i virksomhedens samfundsansvar valgte koncernen at tilbagebetale alle modtagne hjælpepakker,« skriver ledelsen i regnskabet.

Society of Lifestyle blev stiftet i 2001 af de tre søskende Gitte Juhl Capel, Rikke Juhl Jensen og Klaus Juhl Pedersen. Dengang hed virksomheden House Doctor, men i takt med selskabet voksede sig større, valgte stifterne at skifte til et navn, der bedre »reflekterer« virksomhedens formål og visioner.

Society of Lifestyles brand producerer bl.a. indretningsartikler til hjemmet, hudplejeserier, kontorartikler og gastronomisk tilbehør.

Selskabet har længe været en solid indtjeningskilde for søskendeflokken bag.

I flere år har de tre familiemedlemmer hentet tocifret millionoverskud og omsat for over 300 mio. kr. gennem den fælles virksomhed.

Alene i 2020 nåede omsætningen 368 mio. kr. mod 306 mio. kr. i 2019.

Ifølge regnskabet forventer ledelsen, at udviklingen vil fortsætte fremover. Derfor har selskabet også igangsat »betydelige investeringer i vækst af fremtidige markeder« og besluttet at udvide virksomhedens administrationsbygning for på sigt at samle al administration på én adresse.

Derudover vil Society of Lifestyle i år optimere sine logistikløsninger, så der fremover bliver benyttet robotteknologi til at håndtere logistikken bag den voksende virksomhed.

Også i 2019 investerede selskabet i fremtiden.

Det resulterede dog i, at Society of Lifestyle for første gang oplevede et fald i aktivitetsniveauet. Ifølge forrige års regnskab sket det bl.a., fordi implementeringen af en ny it-platform gav udfordringer med leverandet blandt især større kunder.

Society of Lifestyle forventer i 2021 et overskud før skat på mellem 40 - 50 mio. kr.

Selskabet har filialer i Sverige, Spanien, England, Holland og Tyskland.

BRANCHENYT
Læs også