Erhverv

Hedvig er Danmarks nye digitale forsikringsselskab

Et svensk forsikringsselskab har sat kurs mod Danmark. De kalder sig fremtidens forsikringsselskab og udbetaler kundernes forsikringssum på otte minutter.

Artiklens øverste billede
Fredrik Fors, Lucas Carlsén og John Ardelius stiftede Hedvig ud fra en forundring over den kundeoplevelse, som mange af nutidens forsikringsselskaber tilbyder. Foto: Hedvig

For første gang har en nordisk insurtech-virksomhed modtaget licens fra det svenske svar på Finanstilsynet til at drive forsikringsvirksomhed i hele Europa.

Det drejer sig om det svenske forsikringsselskab Hedvig, som i dag lanceres i Danmark.

»Skandinaverne er kendt for at være verdens lykkeligste og tryggeste folkefærd. En del af forklaringen handler om den skandinaviske velfærdsmodel, hvor vi har tiltro til hinanden. Vi ser Hedvig som en udløber af det sikkerhedsnet og den tillid,« siger Lucas Carlsen, adm. direktør i Hedvig.

Siden 2017, da idéen til Hedvig opstod, har tanken været at ændre den traditionelle forsikringsbranche og skabe en ny forsikringsoplevelse, hvor teknologi og tillid er sat i højsædet.

Generelt er det endnu mere kompliceret at få simpel forsikringshjælp udenfor Skandinavien. Derfor tror vi på, at vi har en relativ god chance for at få succes, fordi vores model er simpel.

Lucas Carlsen, adm. direktør i Hedvig

Hedvigs skadesanmeldelse foregår via dens app. Her beskriver kunden skaden via en lydfil, hvorefter forsikringselskabet i gennemsnit bruger otte minutter på at behandle skaden og udbetale forsikringssummen.

»Teknologi er først og fremmest grunden til, at det er muligt at behandle skaderne på så kort tid. Mange af processerne er blevet automatiseret, og derfor er arbejdsmængden blevet minimeret for kunden, og det samme gælder mængden af administrativt arbejde for os,« siger Lucas Carlsen.

Siden 2018 har mere end 50.000 medlemmer fået udbetalt erstatning for mere end 38 mio. svenske kr. I dag er Hedvig blandt de hurtigst voksende forsikringsselskaber indenfor sin kategori i Sverige, og alene i 2020 voksede selskabet med 200 pct.

I Danmark har vi allerede forsikringsselskabet UNDO, som er Trygs svar på et digitalt forsikringsselskab. Lucas Carlsen frygter dog ikke, at det kommer til at blive en udfordring for Hedvig, da han mener, at hans selskab adskiller særligt pga. forretningsmodellen, som er bygget op omkring en gensidig tillid blandt virksomheden og dens kunder.

»Vi opkræver kun et fast gebyr på 25 pct. af den månedlige præmie, resten går til betalinger, når skaden har fundet sted. Hvis der er noget tilbage i slutningen af året, donerer vi det til velgørenhed. På den måde stoler flere af vores kunder på os, og færre har lyst til at snyde os,« siger Lucas Carlsén.

Overskuddet doneres bl.a. for undgå interessekonflikter og for at fjerne kundernes mistanke om, hvorvidt Hedvig tjener penge på at afvise kundernes skader.

Det varierer fra land til land, hvilken organisationen der doneres til. I Danmark vil overskuddet blive doneret til organisationen WeShelter.

Når Hedvig åbner op for de danske kunder, bliver det til at starte med uden et fysisk kontor i Danmark. Lucas Carlsen vil ikke afvise, at det kommer på et tidspunkt, men på grund af corona arbejder størstedelen af virksomhedens i alt 70 medarbejdere på nuværende tidspunkt fra hjemmekontorer, og derfor mener han ikke, at et fysisk kontor er nødvendigt.

Hedvig er på nuværende tidspunkt støttet af Axel Johnson, Obvious Ventures, Creades, CommerzVentures og Cherry Ventures. I slutningen af året, forventer forsikringsselskabet dog, at det skal rejse kapital igen, for at kunne udvide yderligere i Europa.

Til trods for, at mange andre europæiske lande adskiller sig fra Skandinavien, så mener Lucas Carlsen, at Hedvig er godt stillet i hele Europa.

»Generelt er det endnu mere kompliceret at få simpel forsikringshjælp udenfor Skandinavien. Derfor tror vi på, at vi har en relativ god chance for at få succes, fordi vores model er simpel,« siger han.

Hvilket land, der bliver det næste, vil Lucas Carlsen ikke oplyse på nuværende tidspunkt, men han garanterer, at produktsortimentet også vil blive udvidet med tiden.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.