Erhverv

Trodser corona og leverer rekordomsætning: Ruths Hotel har tredoblet sit overskud

En pandemi er ikke ubetinget en katastrofe, hvis man er et historisk hotel med trofaste kunder. Det kan Ruths Hotel i Skagen skrive under på.

Ruths Hotel i Skagen har særlig travlt hvert år i uge 29, når Hellerup-ugen finder sted. Foto: René Schütze.

Turistmagneten Skagen tiltrækker hvert år tusindvis af mennesker, som har en mission om at bevæge sig ud på Grenen. Målet er at se bølgerne slå mod hinanden, når Skagerak og Kattegat mødes.

Udover naturseværdigheden er Skagen tilmed hjemby for Ruths Hotel, som også formår at tiltrække turister fra nær og fjern. Sidste år var ingen undtagelse.

Det seneste regnskab fra Ruths Hotel viser, at selvom store dele af hotel- og restaurationsbranchen har været vendt på hovedet, gælder det ikke alle. Trods ni fremfor tolv måneders drift i 2020, som følge af nedlukningerne, lykkedes det Ruths Hotel at øge omsætningen med 20 pct. samt tredoble sit overskud.

»Vi har altid enormt travlt om sommeren, så det er ikke et spørgsmål om, at vi havde meget mere travlt end de tidligere år. Forskellen er, at travlheden fortsatte og sommersæsonen varede til november lige indtil nedlukningen,« siger Tom Boye, adm. direktør hos Ruths.

Hver gang landet blev lukket ned, oplevede Ruths Hotel den samme tendens gang på gang. Gæsterne lod sig ikke skræmme af fremtidens uforudsigelighed og derfor fremrykkede de deres forudbestilte ophold i stedet for at aflyse. Dertil lykkedes det heller ikke pandemien at aflive alle firma-arrangementer.

»Mange virksomheder, der har deres årlige rejse et sted hen i Europa har ikke haft mulighed for det sidste år. Mange valgte i stedet at booke sig ind hos os, nu hvor de ikke kunne komme ud af landet, og det har vi kunne mærke,« siger Tom Boye.

Udover ferieglade turister og firmafester har public service også haft en effekt. I 2019 rullede en tv-serie om Ruths Hotel nemlig henover skærmen på TV2.

Ifølge Tom Boye er der ingen tvivl om, at serien har været med til at forstærke folks interesse for hotellet. Samme effekt mener han, at tv-serien Badehotellet har haft. Den løb første gang over skærmen i 2013.

Holdet bag Ruths Hotel tillod ikke sig selv at hvile på laurbærrene i nedlukningsperioderne. I stedet blev flere nye initiativer sat i gang, som har betydet at hotellet netop har afsluttet en lang renoveringsperiode.

Hotellet er blevet opgraderet for over 18 mio. kr. og står derfor knivskarpt til en ny sæson. Spørger man Tom Boye, er der på nuværende tidspunkt ingen tvivl om, at dette års sommersæson bliver ligeså travl som den forrige.

Ruths Hotel

Har fem stjerner og huser både en gourmetrestaurant og et brasserie.

I TV2’s reportage ”Ruths Hotel” kan man i fire afsnit følge med i dagligdagen på hotellet uge 29, der også går under navnet ”Hellerup-ugen”.

Er 100 pct. ejet af SCCL 4 Limited.

Ingen medarbejdere blev afskediget under corona. Det har været muligt takket være hjælpepakker og en i forvejen sund økonomi, hvilket den adm. direktør er meget glad for i dag. Han tør næsten ikke tænke på, hvordan det havde set ud nu, hvis den faste stab af medarbejdere var forvundet op til genåbningen.

»Uha, så havde det ikke kunne lade sig gøre. Slet ikke, slet ikke,« siger Tom Boye.

BRANCHENYT
Læs også