Erhverv

LEGO hylder LGBT-miljøet med nyt sæt i alle regnbuens farver

Lego vil hylde mangfoldigheden med et nye legosæt i alle regnbuens farver. LGBT Danmark påskønner initiativet, men efterspørger konkret handling for personer i LGBT-miljøet.

Om der kommer lignende produkter i fremtiden vil designer Matthew Ashton ikke afsløre. Men Lego er ikke færdige med »at sende den slags budskaber«, fortæller han. 

Foto: Lego Navnet "Everyone is awesome" stammer fra kendiingsmelodien fra legofilmene. Udover at være designer for Lego var  Matthew Ashton også producer på begge film. Foto: Lego Lego. Mangfoldighed. Foto: Lego Lego. Mangfoldighed. Foto: Lego

Det startede som selvopfunden skrivebordspynt.

En ansat ville bygge en farverig Legofigur til sit eget skrivebord, der repræsenterede ham selv og LGBT-miljøet. Snart fik kollegerne øjnene op for det, og nu bliver Legosættet sat til salg.

Lego har nemlig lanceret en regnbuefarvet Lego-model, der er designet for at hylde mangfoldigheden blandt fans og LGBT-personer i hele verden. Modellen er inspireret at regnbueflaget, som miljøet har taget til sig som et symbol på kærlighed og accept af forskellige køn.

Når man gerne vil gå ud og flagre med regnbueflaget, så har man en ekstra forpligtelse.

Susanne Branner Jespersen, talsperson for LGBT+ Danmark

»Jeg ville skabe en model, der symboliserer inklusion, og som hylder vores LGBTQAI+ medarbejdere og fans, der har været meget loyale overfor os. Jeg er meget stolt af den,« fortæller Matthew Ashton, der er vice president of design ved legetøjskoncernen, over en videoforbindelse fra Vejle.

Det var på Matthew Ashtons skrivebord, at den oprindelige regnbuemodel, der har fået navnet ”Everyone is awesome”, havde plads.

Modellen består af 346 dele, og indeholder 11 af de ikoniske lego-figurer, der kan sammensættes på tværs af regnbuens farver, fortæller designeren. Udover de traditionelle farver i regnbueflaget er modellen også lyseblå, hvid og lyserød for at repræsentere transpersoner samt sort og brun for at anerkende diversitet i hudfarver.

»Vi er ikke ligeglade«

Matthew Ashton fortæller, at han selv var »et feminint barn«. Selv modtog han kærlighed og omsorg, da han valgte at springe ud, men det er ikke alle, der er så heldige, fortæller han.

»Med dette lille stykke kunst vil vi gerne komme med et stort budskab. Vil vi gerne vise, at vi ikke er ligeglade – vi accepterer og hylder dig, uanset hvem du er.«

Hos LGBT Danmark hilser man Legos nye regnbuesæt velkommen, men det skal ikke være en gratis omgang af tjene penge på regnbueflaget, lyder det fra sekretariatschef Susanne Branner Jespersen:

»Vi støtter op om Legos initiativ, det er rigtig fint. Men mit næste spørgsmål vil så være, hvor Lego ellers understøtter den her meget sårbare gruppes trivsel i hverdagen. Når man gerne vil gå ud og flagre med regnbueflaget, så har man en ekstra forpligtelse.«

Det er ikke første gang, at Lego sender en hilsen til LGBT-miljøet med deres farvede byggeklodser. Men tidligere referencer har været mere underspillet. I et legosæt af Trafalgar Square, der er en plads i det centrale London i Storbritannien. På bagsiden af bygningen i legoudgaven medfulgte en lille klods med motiv som et regnbueflag. Et brudepar i legoserien ’Brickheadz’ blev også solgt separat, for at lade det være op til forbrugerne hvordan de ønsker at sammensætte brudeparret.

Lego A/S

Lego System A/S er en international dansk familieejet legetøjskoncern

Grundlagt 10. august 1932 af Ole Kirk Christiansen

Hovedsæde i Billund

Adm. direktør siden oktober 2017 er Niels B. Christiansen

Kilde: Wikipedia

Der skal mere til

Men det er ikke nok bare at lave et legosæt i regnbuefarver, mener Susanne Branner Jespersen. Derfor har hun også selv rakt ud til Lego efter lanceringen for at blive klogere på koncernens politik på det område.

»Jeg kan forstå, at Lego har meget internt LGBT-arbejde, og det er fint. Men jeg vil gerne invitere dem til en dialog om, hvad de som virksomhed kan gøre for de meget udfordrede trivselstal, vi ser hos børn og unge i LGBT-miljøet,« siger Susanne Branner Jespersen.

Udover eksterne partnerskaber med velgørenhedsorganisationer oplyser Lego, at koncernen har forpligtet sig til at opbygge en inkluderende arbejdsplads, bl.a. gennem partnerskaber med organisationer, der skal vejlede koncernen i at udforme strategier, der skal understøtte LGBT-miljøet blandt medarbejderne.

Sættet ”Everyone is awesome” lanceres 1. juni i forbindelse med Pride Month.

Læs også