Erhverv

Dansker har rejst 700 mio. kr. til sommerhus-app

Søgemaskinen Holidu, der huser ferieboliger og sommerhuse i 21 lande, får nu en opdatering, efter selskabet har fået en yderligere kapitalindsprøjtning på 300 mio. kr.

Feriebolig-portalen Holidu har fået en investering på 300 mio. kr., og dermed har virksomheden samlet fået tilført investeringer for 700 mio. kr. siden 2014.
Foto: Holidu

Den dansk-ejede feriebolig-portal Holidu har netop hentet 300 mio. kr. i en finansieringsrunde, hvilket betyder, at selskabet siden 2014 samlet har fået tilført mere end 700 mio. kr. i investeringer.

Holidu er en ledende teknologi-virksomhed inden for udlejning af ferieboliger og sommerhuse og aktiv i 21 lande globalt med en søgemaskine, der tillader brugerne at sammenligne mere end 15 millioner tilbud fra over tusinde forskellige udbydere.

Johannes Siebers, adm. direktør og grundlægger af Holidu, er optimistisk på vegne af virksomheden trods pandemiens påvirkning på rejsemulighederne:

»I det seneste år er der opbygget et kæmpe behov for at rejse igen, og ferieboliger og sommerhuse er i en perfekt position til at hjælpe folk med at få lige den ferie, de ønsker. Trods lockdown i det meste af Europa ser vi allerede markant flere bookinger i år, end vi gjorde i 2019, og vi forventer, dette vil fortsætte i resten af året.«

Hans danske medstifter Rasmus Porsgaard tilføjer:

»Vi er snart syv år inde i den her rejse mod at tilbyde det bedste produkt til rejsende og ejere, men vi er langt fra færdige. Der er stadig så mange områder, hvor vi kan fortsætte med at forbedre oplevelsen for alle. I bund og grund vil vi sikre os at alle kan finde den perfekte bolig eller sommerhus til deres ferie og at gøre søgningen og bookingen en god oplevelse.«

Den nye finansieringsrunde er ledet af 83North med deltagelse af eksisterende investorere: Prime Ventures, EQT ventures, Coparion, Senovo, Kees Koolen, Lios Ventures og Chris Hitchen.

Laurel Bowden, der er partner ved 83North, er imponeret over Holidus evne til at vokse i sin branche:

»Ferieboliger er et meget hårdt marked at operere i, men Holidu’s vækst – ikke mindst i det seneste år – har været meget imponerende. Vi har været meget imponerede over deres evne til at operere effektivt i mange markeder. Vi har tidligere lavet investeringer i virksomheder som JustEat, Wolt og Mirakl, og vi forventer at se en lignende vækst over de næste år. Vi glæder os til at være en del af denne rejse, og jeg er personligt glad for at være en del af bestyrelsen fremover,« siger han.

Med deres søsterbrand Bookiply, er der fokus på at hjælpe ejerne af ferieboliger med at få flere bookinger ved mindre arbejde med hjælp fra en avanceret software løsning.

Trods coronakrisen, der ramte feriebranchen hårdt i 2020, lykkedes det Holidu at vokse i forhold til 2019. Søgemaskinen blev også profitabel i 2020, hvor juli måned havde mere end 27 mio. besøgende på siden, og dermed blev Holidu en af de største feriebolig platforme i verden.

Også Bookiply voksede markant og er nu den førende udbyder af ferieboliger til bestemte destinationer som Mallorca, de Kanariske øer og Sardinien.

Med den seneste investering på 300 mio. kr. håber Holidu at fortsætte og accelerere sin vækst ved at fordoble tech-delen, der skal sikre et bedre produkt til både rejsende, der søger en bolig, og til ejere, der leder efter en platform til at håndtere udlejningen. Med investeringen skal der desuden åbnes nye kontorer hos Bookiply i populære feriedestinationer i Europa.

BRANCHENYT
Læs også