Hæderkronet bilfabrikant vil designe og bygge din drømmebil - så længe du har millionerne til det
Det hæderkronede britiske bilmærke Rolls-Royce vil som noget nyt forsøge at bygge skræddersyede luksusbiler på bestilling for dets kunder – så længe selskabet synes designet er i orden.
Hvis du har en god idé til en bil – og samtidig har pengepungen i orden – vil britiske Rolls Royce gerne høre fra dig. For snart vil det hæderkronede bilmærke begynde at bygge ”skræddersyede drømmebiler” til dets kunder.
Det skriver CNN Business.
For nylig løftede Rolls Royce nemlig sløret for et nyt initiativ med titlen Coachbuild, hvor selskabet samarbejder med dets kunder om at bygge deres egne unikke biler, som de vel at mærke selv er med til at designe.
Prisen for hver bil ønsker Rolls Royce ikke at fortælle, men noget tyder på, at der er tale om adskillige millioner kroner. Samtidig understreges det, at firmaet vil arbejde på at designe og bygge ganske få af disse biler hvert år.
»Rolls-Royce Coachbuild-kunder er tæt og personligt involveret i hvert trin i den kreative og tekniske proces,« fortæller Torsten Müller-Ötvös, der er adm. direktør for den britiske bilfabrikant, i en pressemeddelelse.
Som del af lanceringen af det nye initiativ, fremviste Rolls Royce en ny bil, der vil blive bygget blot tre af, og er blevet designet af de tre købere. De er ifølge firmaet interesseret i både og yachts og ønskede et »nautisk udtryk«.
Prisen for bilerne vil Rolls Royce igen ikke oplyse, men spekuleres ifølge CNN til at være 25 mio. dollars stykket, hvilket svarer til ca. 150 mio. kr.
Coachbuilding, som er udtrykket, der bruges om byggeformen, var ganske almindelig i automobilens unge dage. De mest kendte fabrikanter er LeBaron i USA, Touring i Italien og Figoni et Falaschi i Frankrig.
Men de seneste år har byggeriet af skræddersyede biler vundet popularitet blandt ultrarige, og Rolls Royce er ikke det eneste bilmærke, som har bevæget sig ind på markedet med det meget smalle segment.
For nylig Porsche valgte også at genoplive sin afdeling, der ellers lukkede ned i 1980’erne, med navnet ”Sonderwunsch” – eller ”Specielt ønske”.
Her giver Porsche kunderne mulighed for at få specialbygget biler helt fra bunden, men også skræddersyet klassiske modeller som Porsche 911.
»At lytte til vores kunder har altid været en innovationskilde for vores virksomhed,« siger Christian Heck, produktchef for Porsche-afdelingen, ifølge CNN.
Sidste år løftede også Bentley sløret for en ny superbil ved navn Bacalar, der bygges blot tolv af til 2 mio. dollars stykket, hvilket svarer til 12 mio. kr.
Samtidig annoncerede bilfabrikanten, at den også vil begynde at bygge skræddersyede modeller til de kunder, som skulle ønske det.