Erhverv

Bilbranchen i opbrud: I fremtiden sker bilkøbet online og til fast pris

Bilkæmpen Stellantis, der bl.a. står bag Peugeot, Opel og Citroën, har opsagt alle europæiske forhandlere fra juni 2023. Målet er at skrue op for online-salget af biler direkte fra fabrikken.

Det klassiske bilkøb, som forbrugerne har kendt det i årtier, er på vej i glemmebogen. I stedet er forventningen i bilbranchen, at bilkøbet vil rykke online. Foto: JP.

Det kan snart været slut med at få et sæt vinterdæk og et anhængertræk til halv pris med i handlen, når der købes ny bil. Fremtidens bilhandler kommer nemlig til at ske online og til faste priser.

»Vi kigger ind i en fremtid, hvor flere bilproducenter vil fastsætte prisen, og selve handlen vil være mellem kunde og bilproducent i stedet for mellem kunde og bilforhandler,« siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i DI Bilbranchen.

Stellantis
  • Stellantis blev dannet i januar 2021 som en fusion af bilproducenterne FCA Automotive med Fiat og Chrysler på salgshylden og franske PSA, der bl.a. står bag Citroen, Peugeot og DS.
  • Stellantis er verdens fjerdestørste bilproducent og råder samlet over 14 bilmærker – herunder bl.a. legendariske Maserati.
  • Med udgangen af maj har Stellantis opsagt samtlige forhandlere af koncernens bilmærker rundt om i Europa på nær Maserati-forhandlere.
  • Opsigelserne rammer også Danmark, hvor bilproducenten i dag sælger bl.a. Citroën, DS, Opel og Peugeot via et samarbejde med det tidligere Interdan, der netop har ændret navn til K.W. Bruun & Co A/S.
  • Ud over K.W. Bruun-samarbejdet sælger Stellantis også Fiat, Alfa Romeo og Jeep i eget navn via Stellantis Danmark.

Meldingen kommer, efter at bilkæmpen Stellantis med bilmærker som Fiat, Chrysler, Peugeot, Citroën og Opel har opsagt samtlige europæiske bilforhandlere inklusive alle danske forhandlere. Fremover vil koncernen have fokus på det direkte online-salg af biler, som følge af »ændrede kundekøbsmønstre«, lyder det.

Stellantis-meldingen puster til en igangværende udvikling, der vil ændre fremtidens bilkøb radikalt.

»I dag kan der altid forhandles om prisen. Især hvis du har en byttebil eller vælger at lade forhandleren stå for finansieringen. Men man kan jo ikke forhandle pris med en computer,« siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM.

Digitaliseringen i bilindustrien har åbnet nogle muligheder. Samtidig er de klassiske forretningsmodeller under forandring, ligesom bilindustrien er under forandring.

Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører

AutoBranchen Danmark peger på, at hele Stellantis-øvelsen er udtryk for, at bilproducenterne kæmper for at få direkte adgang til kunderne.

»Forhandlerne skifter fra at sælge biler til at være agenter, der står for udlevering og service på bilerne samt sikre, at kunderne får en god oplevelse. I takt med at nybilsalget rykker på nettet, bliver det en helt ny måde at købe bil på,« siger adm. direktør Gitte Seeberg.

De Danske Bilimportører ønsker ikke at kommentere, hvad skiftet kan få af betydning for fremtidens bilhandler, men adm. direktør Mads Rørvig slår fast, at hele bilindustrien er under forandring.

»Digitaliseringen i bilindustrien har åbnet nogle muligheder. Samtidig er de klassiske forretningsmodeller under forandring, ligesom bilindustrien er under forandring,« siger Mads Rørvig.

Opsigelsen af samtlige europæiske Stellantis-forhandlere i Europa får virkning fra juni 2023. Stellantis har endnu ikke udtalt sig om, hvordan man vil indrette det fremtidige salg af selskabets 14 bilmærker.

Læs også