Erhverv

Coronakrisen sikrer rekordindtjening hos landbrugsgiganten DLF

Coronakrisen har løftet indtjeningen til det højeste niveau nogensinde hos græsfrøkoncernen DLF, der er ejet af de danske landmænd. DLF's produkter bliver revet væk af kunderne.

Artiklens øverste billede
Coronakrisen har løftet indtjeningen i DLF til det højeste niveau nogensinde. Salget til de private forbrugere har det seneste år været rekordstort, fortæller adm. direktør Truels Damsgaard. Foto: DLF

Coronakrisen har pumpet raketbrændstof ind i indtjeningsmotoren hos den danske græsfrøkoncern DLF.

Det landmandsejede selskab er verdens i særklasse største producent af græsfrø med en global markedsandel på over 30 pct.

Under de seneste 15 måneders coronakrise er salget af græsfrø til private haveejere i blandt andet Europa og USA steget eksplosivt, og det får pengene til at strømme ind i kassen hos DLF.

»Vi har haft et rekordstort salg til de private haveejere i Europa og Nordamerika. Det er den primære forklaring på, at vi kommer til at levere det bedste regnskab nogensinde,« fortæller Truels Damsgaard, adm. direktør for DLF.

DLF’s forskudte regnskabsår slutter først 30. juni, men det står allerede nu klart, at koncernen har haft rekordindtjening. Det indikerer tallene for de første ni måneder af regnskabsåret, og det understreges af den såkaldte slutafregning, som selskabet netop har offentliggjort.

Slutafregningen indebærer i år, at der udbetales en bonus på 85 mio. kr. til DLF’s andelshavere – de danske landmænd, som producerer græsfrø.

Inklusive denne bonus har andelshaverne det seneste år i gennemsnit fået udbetalt 15.051 kr. pr. hektar for deres leverancer af græsfrø. Denne bruttoudbetaling er den højeste, DLF nogensinde har udbetalt. De rekordhøje udbetalinger er realiseret på trods af, at landmændenes udbytter pr. hektar har været lidt under middel.

Bruttoudbetalingen fra DLF sikrer andelshaverne et gennemsnitligt dækningsbidrag på 11.243 kr. pr. hektar. Også dette er rekordhøjt og skal ses i lyset af, at det gennemsnitlige dækningsbidrag på at producere hvede er omkring 5.000 kr. pr. hektar.

Den voldsomme efterspørgsel på græsfrø under coronakrisen er kommet bag på både DLF og selskabets kunder – byggemarkeder m.fl.

»Vi så salget stige allerede under den første nedlukning, men troede ikke rigtig på, at det ville fortsætte. Hverken vi eller vores kunder havde forudset, at efterspørgslen ville blive ved med at være så stor,« fortæller Truels Damsgaard.

Væksten i salget tilskrives, at millioner af haveejere under nedlukninger og hjemsendelser har haft meget mere tid til projekter i huset og haven. DLF’s salgstal vidner om, at mange har haft travlt med at anlægge nye græsplæner eller så de gamle om.

»Alle i branchen spørger sig selv, hvad der sker med forbruget nu, hvor verden genåbner. Salget af græsfrø vil formentlig falde til et niveau, der er lavere end i dag, men højere end før coronakrisen. Vi vurderer, at krisen vil sætte sig spor, der hænger ved i form af øget interesse for at pleje og passe det nære omkring bolig og sommerhus,« siger Truels Damsgaard.

DLF har det seneste år trukket på sine lagerbeholdninger for at kunne følge med efterspørgslen. I de mest travle perioder har selskabets produktionsapparat kørt i døgndrift for at rense og pakke græsfrøene, men alligevel har det været vanskeligt at holde trit med efterspørgslen fra kunderne.

»Der har været perioder, hvor vi har haft forsinkelser i vores leverancer, fordi efterspørgslen har udviklet sig så dynamisk. Vores beholdning af græsfrø til plænegræs er ikke tomme, men vi kan efterhånden se gavlen i lagerhallerne, så det er godt, der snart kommer en ny høst i hus,« fortæller Truels Damsgaard.

DLF har også stort salg af græsfrø til landmænd (primært mælkeproducenter) samt professionelle – herunder en række af verdens største fodbold- og golfklubber. DLF omfatter store datterselskaber i blandt andet USA, New Zealand, Australien og Sydamerika. Fælles for den brede vifte af aktiviteter er, at stort set alt er gået godt eller ekstraordinært godt det seneste år.

»Vi har haft et rigtigt, rigtigt godt år hele verden rundt. Vores selskaber i Nordamerika præsterer ekstremt godt med et stærkt salg til både private og professionelle brugere. Derfor vil vi se et fantastisk resultat derfra. Vores virksomheder i Australien og New Zealand præsterer godt. I Sydamerika, hvor vi sidste år tabte penge, har vi fået lavet en rigtig fin turnaround på vores aktiviteter,« fortæller Truels Damsgaard.

Detaljerne om den økonomiske udvikling i DLF offentliggøres først, når koncernen til september offentliggør sit årsregnskab.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.