Erhverv

Danske Unobrush under hårde anklager

Holdet bag Unobrush ville revolutionere måden, vi børster tænder på. I stedet har det fået en vred skare efter sig. Flere forhold peger på, at køberne kan kræve sine penge tilbage, mener Forbrugerrådet Tænk.

Her ses den elektriske tandbørste Unobrush i sin nye udformning, der afviger markant fra den oprindelige ide. Foto: PR Den oprindelige ide til Unobrush, som sidenhen blev skrottet. Foto: Screenshot fra Kickstarter.com

Utilfredse købere hæfter nu samtlige gloser mellem skuffende og svindel på en af de mest succesrige danske crowdfunding-kampagner nogensinde.

Mennesker verden over bidrog i 2018 og 2019 til, at to danskere kunne skabe det, der blev slået op som verdens smarteste tandbørste: Unobrush.

Til gengæld skulle de modtage en eller flere af de revolutionerende tandbørster, når Unobrush var færdigudviklet.

Nu, hvor det danske selskab efterhånden er begyndt at sende tandbørsterne ud, klager hundredevis af bidragsyderne på sider som Trustpilot og Kickstarter over produktets kvalitet, eller at det er noget helt andet end det, som de dengang betalte for.

Unobrush modtog lidt over 11 mio. kr. i 2018 og 2019 gennem kampagner på Kickstarter og Indiegogo, hvoraf Unobrush modtog knap 6,7 mio. kr., oplyser Unobrush. Resten gik til crowdfunding-siderne.

»Vi rejste meget mere (kapital, red.), end vi havde turde håbe på. Vi gik fra at håbe på en halv til en hel million til at rejse 11,« siger adm. direktør Andreas Dierks.

Undervejs i forløbet gik det op for de to iværksættere, at det originale koncept med en skumpude, som brugeren skulle bide ned i, ikke var bæredygtigt. Skumpuden skulle udskiftes oftere, end godt var.

»Vi havde en funktionel prototype, som viste rigtige gode indikationer. Men den havde en meget kortere levetid, end vi havde regnet med, så den skulle hele tiden skiftes. Det var ikke særlig miljøvenligt,« siger Andreas Dierks.

Skønt den opdaterede udgave af Unobrush minder om tandbørster, der allerede er på markedet, mener Andreas Dierks, at det er lykkedes at skabe en tandbørste, der lever op til det, som blev solgt på Kickstarter og Indiegogo.

Det er tilsyneladende langt fra alle, der er enige i den vurdering.

På Trustpilot, hvor 188 af de 207 anmeldelser indtil videre lyder på en stjerne ud af fem, klager folk især over, at de ikke har fået det produkt, som de valgte at støtte for snart tre år siden. Blandt de, der har modtaget en Unobrush, klager mange over, at tandbørsten er for stor og gør ondt at have i munden.

»Der er mange ting i denne her sag, der peger på, at de, der har købt det, uanset om de har fået det eller ikke har fået det, formentlig ville kunne hæve købet og kræve sine penge tilbage,« siger Vagn Jelsøe, chefkonsulent hos Forbrugerrådet Tænk.

Han påpeger, at det bør fremgå af markedsføringen, hvis børsterne kun passer til tandsættet hos en begrænset mængde mennesker.

Hjemmesiden electricteeth.com har skrevet en anmeldelse af Unobrush, og her får den danske opfindelse ligeledes en hård medfart.

»Meget skuffende og bestemt ikke noget, som jeg vil anbefale eller forsøge at anvende. Jeg føler, at dette produkt kan føre til en forringelse af oral hygiejne,« vurderer tandlæge Chhaya Chauhan blandt andet.

Andreas Dierks indrømmer, at Unobrush ikke har foretaget kliniske studier af sin elektriske tandbørste. Han og medstifter Daniel Kristoffersen har lavet sine egne »interne« forsøg.

Derudover har Unobrush jævnligt konsulteret en dansk tandlæge og søgt viden online, fortæller Andreas Dierks.

Hvorfor har I ikke gennemført kliniske studier af produktet?

»Hvis vi skulle teste det hele klinisk, var vi aldrig kommet i gang,« siger Andreas Dierks.

Det på trods af, at Andreas Dierks i 2018 fortalte TV 2, at nogle af de mange crowdfunding-midler ville gå til kliniske tests.

En opgørelse over, hvordan Unobrush har brugt de mere end 6,5 mio. kr., viser at en betydelig andel er gået til den kinesiske fabrikant.

»De, der har haft klart størst betydning, er vores samarbejdspartnere, der også har produceret produktet,« siger Andreas Dierks, som på grund af »konkurrencehensyn« gerne vil undgå, at fabrikantens navn offentliggøres.

Der er ingen krav i dansk lovgivning om, at tandbørster som Unobrush skal gennem kliniske studier, før de markedsføres, fortæller Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet Tænk.

Til gengæld kan købere, der har taget skade af et sådant produkt, med henvisning til produktansvarsloven anlægge sag mod producenten og kræve erstatning, forklarer han. Her er det køber, der skal løfte bevisbyrden.

Nogle af crowdfunding-kampagnernes bidragsydere har oprettet en digital underskriftindsamling på change.org. Flere end 2.200 personer har indtil videre skrevet under i håbet om, at holdet bag Unobrush vil blive holdt ansvarlig for svindel.

Hvad tænker du, når du ser, at der er så mange af jeres kunder, der er utilfredse?

»Negativ feedback kan man aldrig helt undgå, når man lancerer noget nyt,« siger Andreas Dierks.

Han fortsætter: »Vi er utrolig kede af, at de mennesker, der ikke er tilfredse med det, ikke er tilfredse, men jeg hæfter mig ved, at jeg modtager sindssygt meget positiv feedback fra brugere hver dag.«

Unobrushs hjemmeside får man - sammenlignet med eksempelvis Trustpilot - et anderledes indtryk af, hvordan kunderne har taget imod tandbørsten. Her figurerer 25 bedømmelser, der alle lyder på fire eller fem stjerner ud af fem mulige.

Unobrush oplyser, at det efter at have sendt de første produkter ud har foretaget en brugerundersøgelse pr. email. Bedømmelser på fire eller fem stjerner ud af fem udgjorde over halvdelen af undersøgelsens svar, fortæller Andreas Dierks.

Finans har bedt Unobrush om dokumentation på undersøgelsen, men den anmodning har Unobrush ikke imødekommet.

Unobrush har indtil videre leveret 3.500 ud af de næsten 8.000 enheder, som skal sendes ud til bidragsydere, fortæller Andreas Dierks. Tandbørstefirmaet er desuden ved at udvikle et mundstykke, der er mindre end det første.

Læs også