Erhverv

Roccamore-stifter har femdoblet overskuddet og tjent millioner på højhælede sko

For stifter Frederikke Antonie Schmidt er det »bare tal«, men hun håber, at iværksættervirksomheden kan være med til at rykke ved noget langt større.

Frederikke Schmidt har siden 2016 drevet skofirmaet Roccamore. Foto: Stine Bidstrup

Hun startede ud som en »hovedløs kylling«, der febrilsk forsøgte at få nogen til at opdage, hvorfor højhælede sko med ergonomiske såler er vejen frem.

Siden har hun et utal af gange blandet sig i den offentlige debat og kæmpet for ligestilling og dansk iværksætteri. Oveni hatten er hun for nylig blevet udnævnt som formand for Erhvervsministeriets genstartsteam for mode og tekstil, der skal være med til at sparke branchen i gang efter coronapandemien.

Roccamore
  • Roccamore er stiftet af Frederikke Schmidt
  • Brandet sælger højhælede sko med ergonomiske såler
  • Virksomheden blev skudt i gang med 330.000 kr. fra crowdfunding-hjemmesiden Kickstarter
  • Overskuddet efter skat lød i 2020 på 3 mio. kr.
  • Selskabet solgte i 2020 omkring 20.000 par sko, hvilket er omkring dobbelt så mange som i 2019

Og det stopper ikke her. Den 38-årige iværksætter Frederikke Antonie Schmidt har netop offentliggjort sit første millionoverskud i virksomheden Roccamore.

»Det er selvfølgelig fedt, men for mig er det bare tal. Det, der virkelig betyder noget, er, at kunderne kommer igen og køber nye sko hos mig. Genkøbsraten steg til 52 pct. under coronanedlukningen, og det er jeg virkelig taknemmelig for,« siger hun.

Roccamore er bygget op om, at højhælede sko skal være både flotte og behagelige at have på. Derfor involverer Frederikke Antonie Schmidt også løbende kunderne i udviklingsprocessen, så begge parter får det bedst mulige resultat.

Ifølge stifteren har det tætte bånd været med til at sikre, at selskabet trods flere måneders nedlukning klarede sig godt gennem coronakrisen.

»I starten så det svært ud, men efter et par måneder mærkede jeg kundernes kærlighed og lyst til at få Roccamore godt gennem krisen. De støttede op om brandet og købte ikke bare ét par sko. De købte tre eller fire par og fik deres veninder med på den,« siger Frederikke Antonie Schmidt.

Roccamore kom ud af 2020 med et overskud efter skat på 3 mio. kr. og en bruttofortjeneste på 9,8 mio. kr.

Penge, der nu skal bruges på at åbne en butik i Oslo, der bliver Roccamores første butik udenfor Danmark.

»Jeg synes, at der er en ære i at skabe en profitabel virksomhed og bygge tingene op selv for min egen kapital. Derfor er det fedt, at overskuddet gør det muligt at vokse,« siger Frederikke Antonie Schmidt.

Selvom hun er stolt af Roccamores vækstrejse, er hun tilbageholdende med at dele konkrete tal fra virksomheden. Ifølge Frederikke Antonie Schmidt bliver der nemlig ofte set skævt til iværksættere, der klarer sig godt, fordi Danmark ifølge hende fortsat er præget af en lønmodtagerkultur.

Derfor ønsker hun heller ikke at dele selskabets omsætning.

»Vi er opdraget til, at der hele tiden er nogen, som ved bedre end os selv. Det er jeg træt af. Jeg har fundet modet til at drive virksomhed på min egen måde, men alligevel skal der ikke meget til, før jeg bliver set ned på i branchen, fordi jeg er kvinde. Det kan simpelthen ikke passe, og derfor blander jeg mig også ofte i den offentlige debat,« siger hun.

Hun understreger, at der ikke ligger en større strategisk beslutning bag debatterne om køn, ligestilling og iværksætteri, men hun anerkender, at hun ved at »råbe højt« naturligt når ud til flere potentielle kunder.

»Men jeg blander mig, fordi jeg ikke kan lade være. Som iværksætter vil jeg ikke kun sammenlignes med kvinder i vores egen lille ”andenrangsliga”. Jeg vil sammenlignes med mandlige iværksættere og vurderes på samme vilkår som dem. Derfor bliver jeg ved og håber på, at nogle af dem, der kan være med til at rykke ved forholdene, går ind i debatten,« siger Roccamore-ejeren.

Men har det hjulpet dig med at få udbredt kendskabet til Roccamore, at du har brugt dig selv i den offentlige debat både til arrangementer og på sociale medier?

»Ja, det tror jeg da. Men det er ikke sådan, at størstedelen af mine kunder følger mig på sociale medier og deler samme værdier. Jeg oplever jo også, at kunderne er uenige i nogle af mine budskaber. Jeg har ikke min egen fanklub, som køber mine sko uanset hvad, men der er da et overlap af kunder, som deler mine værdier og støtter forretningen,« siger hun.

Roccamore har butikker i København, Lyngby og Aarhus. Butikken i Oslo åbner til oktober.

BRANCHENYT
Læs også