Erhverv

Kønsneutralt tøj bliver det nye sort i modebranchen

"Dametøj til venstre, herretøj til højre" - glem det. Nu skal vi til at navigere i et kønsneutralt udvalg.

Artiklens øverste billede
Det er ikke kun på fodboldstadions, at man kan producere regnbuens farver. Naturen kan også, og modeindustrien skal til at indstille sig på, at kunne tilbyde tøj, der er kønsneutralt. Foto: Lars Krabbe

Når man går ind i en tøjbutik, så er afdelingerne typisk opdelt efter køn: Mænd eller Kvinder samt Dreng eller Pige.

Men da mange - især yngre kunder - ikke længere identificerer sig efter køn, så er behovet for en ”mere inkluderende og køns-neutral” opdeling kommet på mode, skriver CNN Business.

Som eksempel nævnes detailkæden PacSun, der gør sig i tøj til teenagere, der med sin sommerkampagne indbefatter en ”køns-neutal” stil.

Det er tidligere set, og i 1960’erne annoncerede rigtig mange tøjkæder med ”Unisex-mode” uden forskel på herre- og dametøj. Dengang var det et statement om ”antimode”, mens det i dag oftere referer til kønsidentitet.

Tidligere har Abercrombie & Fitch lanceret en tøjkollektion under navnet ”Everybody Collection” til børn mellem 5 og 14 år. Det var selskabets første såkaldte køns inkluderende kollektion.

Og flere tøjkæder arbejder sammen med forskellige organisationer inden for køns inkluderende adfærd for at tiltrække disse nye kunder.

Tøjet i disse kollektioner er ikke begrænset af eksempelvis blåt til drenge og lyserødt til piger, men satser på en ”flydende kønsidentitet”, hvor det enkelte stykke tøj ikke retter sig mod at være maskulint eller feminint.

»Mode afspejler kulturen og den politiske overbevisning hos en generation, som ofte drives af yngre mennesker. Hvis traditionelle detailhandlere som Nordstrom og Saks skal overleve, bliver de nødt til at afspejle denne generations værdisystem for at opnå loyalitet på længere sigt,« siger Shawn Grain Carter, professor i modeforretningsadministration ved Fashion Institute of Technology i New York.

Den 4. juni lancerede Saks Off Fifth (Fifth Avenue i New York, red.) sin første egne køns-neutrale tøjkollektion, hvor 100 pct. af overskuddet går til The Phluid Foundation, der kæmper for en udvisket kønsidentitet i tøjudvalget.

»Vi lytter til vores kunder og foretager hele tiden justeringer i vores kollektioner for at afspejle dem,« siger Sara Griffin, der er vice president for marketing hos Saks Off Fifth til CNN Business.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.