Kønsneutralt tøj bliver det nye sort i modebranchen
"Dametøj til venstre, herretøj til højre" - glem det. Nu skal vi til at navigere i et kønsneutralt udvalg.
Når man går ind i en tøjbutik, så er afdelingerne typisk opdelt efter køn: Mænd eller Kvinder samt Dreng eller Pige.
Men da mange - især yngre kunder - ikke længere identificerer sig efter køn, så er behovet for en ”mere inkluderende og køns-neutral” opdeling kommet på mode, skriver CNN Business.
Som eksempel nævnes detailkæden PacSun, der gør sig i tøj til teenagere, der med sin sommerkampagne indbefatter en ”køns-neutal” stil.
Det er tidligere set, og i 1960’erne annoncerede rigtig mange tøjkæder med ”Unisex-mode” uden forskel på herre- og dametøj. Dengang var det et statement om ”antimode”, mens det i dag oftere referer til kønsidentitet.
Tidligere har Abercrombie & Fitch lanceret en tøjkollektion under navnet ”Everybody Collection” til børn mellem 5 og 14 år. Det var selskabets første såkaldte køns inkluderende kollektion.
Og flere tøjkæder arbejder sammen med forskellige organisationer inden for køns inkluderende adfærd for at tiltrække disse nye kunder.
Tøjet i disse kollektioner er ikke begrænset af eksempelvis blåt til drenge og lyserødt til piger, men satser på en ”flydende kønsidentitet”, hvor det enkelte stykke tøj ikke retter sig mod at være maskulint eller feminint.
»Mode afspejler kulturen og den politiske overbevisning hos en generation, som ofte drives af yngre mennesker. Hvis traditionelle detailhandlere som Nordstrom og Saks skal overleve, bliver de nødt til at afspejle denne generations værdisystem for at opnå loyalitet på længere sigt,« siger Shawn Grain Carter, professor i modeforretningsadministration ved Fashion Institute of Technology i New York.
Den 4. juni lancerede Saks Off Fifth (Fifth Avenue i New York, red.) sin første egne køns-neutrale tøjkollektion, hvor 100 pct. af overskuddet går til The Phluid Foundation, der kæmper for en udvisket kønsidentitet i tøjudvalget.
»Vi lytter til vores kunder og foretager hele tiden justeringer i vores kollektioner for at afspejle dem,« siger Sara Griffin, der er vice president for marketing hos Saks Off Fifth til CNN Business.