Ny analyse: Grønne bilkøbere har på fem måneder sparet 1,8 mia. kr. i bilafgifter

Afgiftsrabat til grønne biler har alene i årets fem første måneder sparet 19.000 bilkøbere for 1,8 mia. kr.

Ford Kuga Plug-in Hybrid var med 647 indregistrerede biler den mest solgte bilmodel i maj, viser tal fra Autobranchen Danmark. Foto: JP.

Knap 19.000 nybagte bilejere i 2021 kan glæde sig over, at den politiske jagt på flere grønne biler på de danske veje betyder storstilede afgiftsrabatter.

Nye bilafgifter
  • Regeringen indgik den 4. december en aftale om grønne bilafgifter med EL, SF og De Radikale.
  • Aftalen har som hovedmål at sikre mindst 775.000 el- og plug-in hybridbiler på vejene i 2030.
  • Inden den nye aftale kom i hus, var der lagt op til, at afgiften på opladelige biler den 1. januar skulle stige til 65 pct., mens bundfradraget bortfaldt.
  • Det ville gøre elbiler og plug-in hybridbiler langt dyrere, end tilfældet er med regeringens nye bilafgifter.
  • Her betaler elbiler i 2021 40 pct. i afgift, mens plug-in hybridbiler betaler 45 pct. Det stiger til 50 pct. i 2022.
  • Reglerne for beregningen af registreringsafgifter - herunder brugen af et nyt CO2-tillæg - trådte i kraft ved præsentationen af lovforslaget i Folketinget. Det skete den 18. december.

Den 18. december sidste år vedtog et flertal af Folketingets partier med øjeblikkelig virkning at droppe planlagte afgiftsforhøjelser på elbiler og plug-in hybridbiler, og det har i den grad sparket gang i salget af grønne personbiler.

I de første fem måneder af 2021 er der samlet solgt 11.642 eldrevne personbiler til private og 7.350 til virksomheder.

For klimaet er det en god nyhed, og for de grønne bilejere er det nærmest en endnu bedre nyhed.

Nye tal fra DI Bilbranchen viser nemlig, at sidste års afgiftsindgreb betyder, at købere af grønne biler år til dato har sparet 1,8 mia. kr. i bilafgifter. En besparelse som i den grad har pustet til salget, lyder det.

»Vi har aldrig før set, at introduktionen af grønne biler til danskerne har taget så markant et spring fremad. Det skyldes selvfølgelig et voksende udbud, og så er det i høj grad på grund af de nye bilafgifter,« siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i DI Bilbranchen, i DI Business.

Der er fortsat lidt tilvænning blandt forbrugerne i forhold til opladning og rækkevidde. Derfor appellerer plug-in hybriderne med både el- og forbrændingsmotor til mange.

Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i DI Bilbranchen

Selv om rene elbiler lander den største besparelse pr. bil, så er det samlet set køberne af plug-in hybridbiler, som løber med den største bid af afgiftsbesparelsen.

Et kig på salgstallene afslører da også, at mens der i årets første fem måneder er solgt 5.127 elbiler, er der i samme periode solgt 13.865 plug-in hybridbiler til private og virksomheder, og samlet tegner plug-in hybridbiler sig for 18 pct. af det samlede salg af personbiler til virksomheder og private i årets første fem måneder.

Men den udvikling vil ikke holde ved, lyder det fra DI Bilbranchen.

»Der er fortsat lidt tilvænning blandt forbrugerne i forhold til opladning og rækkevidde. Derfor appellerer plug-in hybriderne med både el- og forbrændingsmotor til mange. Men allerede næste år tror jeg, det vil ændre sig i elbilernes favør,« siger Thomas Møller Madsen.

Han kobler bl.a. forudsigelsen sammen med, at afgiften på plug-in hybridbiler i 2022 stiger fra 45 pct. til 50 pct.

Sammen med afgiftsindekseringer og et lavere bund- og batterifradrag betyder det ifølge FDM, at en plug-in hybridbil til 250.000 kr. næste år vil stige til godt 260.000 kr., mens en tilsvarende bil til 350.000 kr. bliver omkring 15.000 kr. dyrere i 2022.

Læs også