Serier

Ole Damm tabte millioner - så fik han en gylden coronaidé i Val d'Isere

Efter otte millionunderskud i træk eksploderede indtjeningen i 2020 for Ole Damms tøjvirksomhed, som omstillede sig og nu har skiftet navn.

Corona rammer verden
Ole Damm overtog kontrollen med SOS Sportswear i 2012, efter at han i en årrække havde været distributør af det farverige skitøj i Danmark. Billedet her er fra 2007. Foto: Mik Eskestad

Lad os skrue tiden tilbage. Til marts 2020. Coronavirussen var begyndt at indtage Europa.

Ole Damm, der i 00’erne blev velhavende på at sælge Björn Borg-underbukser, var på barselsorlov på den kendte skisportsdestination Val d’Isére i Frankrig.

Han fulgte med i nyhederne og kunne se, hvordan manglen på værnemidler skabte panik hjemme i Danmark. På Facebook så han opslag om, hvordan ansatte i ældreplejen arbejdede uden mulighed for at beskytte sig med coronaværnemidler.

Ole Damm følte sig provokeret over, at det skulle være så svært at få værnemidler til Danmark.

Først tog han kontakt til det offentlige og spurgte, hvordan han kunne hjælpe. Dernæst ringede til nogle af de fabrikker i Kina, som hans modevirksomhed SOS Sportswear har samarbejdet med gennem årene.

Der var pres på produktionen i Kina, men Ole Damm kunne få fat på de værnemidler, han efterspurgte. Først fik han fløjet 50.000 masker hjem, som han donerede og distribuerede i flere af de kommuner, som akut manglede.

Ole Damm tog fat i KVik, det fælles kommunale indkøb af værnemidler, og fortalte om sine donationer. KVik havde dog behov for hjælp. Der skulle skaffes forskellige slags coronaværnemidler. Den opgave påtog Ole Damm, og et nyt forretningsområde for SOS Sportswear var sat i søen.

Virksomheden satsede stort på udvikling af membraner til mundbind og kitler, produktion af nitrilhandsker, plastforklæder og forskellige spritprodukter.

Produkterne blev solgt til både hospitaler, kommuner samt til industrien i Sverige, Danmark og andre EU-lande.

Det kan tydeligt aflæses i et nyt regnskab fra Ole Damms virksomhed. Otte år i træk med millionunderskud og et samlet tab på 44,3 mio. kr. blev afløst af et overskud efter skat på 60,4 mio. kr. i 2020. Indtjeningen var simpelthen ekspoloderet efter omstillingen af virksomheden.

Ole Damm, er det den bedste beslutning, du traf i 2020, at din virksomhed skulle begynde at levere værnemidler?

»Set i bakspejlet, ja. Både på grund af, at vi kunne gøre en forskel, men også fordi vi kom ud af det med skindet på næsen. Det har været et kæmpe pres med meget store forudbetalinger, hvor jeg satte både private og firmamidler i spil for et ringe dækningsbidrag i forhold til risiko og ansvar. Af samme grund har jeg måttet takke nej til meget store opgaver for regionerne her i 2021,« siger han.

Satsningen på værnemidler har givet Ole Damm så meget blod på tanden, at selskabet SOS Sportswear Denmark nu har skiftet navn og forretningsområde permament. SOS Sportswear-brandet er frasolgt, og fra april har selskabet heddet SOS Medco Denmark, som fremover vil arbejde med bæredygtig og forsyningssikker produktion af værnemidler hovedsagelig med fokus på det danske og svenske marked.

Ole Damm regner med, at virksomheden kan leve fint af det forretningsområde, da værnemidlerne ikke sælges til detailforretninger eller konsummarkedet.

»Vi sælger til det offentlige, og her regner vi med, at vi også fremadrettet kan gøre en forskel. Der skal etableres et EU-lager i Danmark, og det offentlige skal via Styrelsen for Forsyningssikkerhed til at se på nye indkøbsprocedurer, der sikrer, at Danmark ikke igen kommer ud for en lignende situation,« siger han.

Med overskuddet på over 60 mio. kr. i 2020 blev egenkapitalen genetableret i SOS Medco Denmark, som ellers i årevis har kæmpet med negativ egenkapital grundet udviklingen for SOS Sportswear.

Læs også