Nyt kapitel: Sådan går det nu for Lars Juhl, der fuckede sit liv op. Læs det nye kapitel her. Vi har låst en del af det op.

Udviklingen er vendt: Bang & Olufsen vokser igen for første gang i lang tid

Bang & Olufsen er kommet igennem det forskudte regnskabsår 2020/2021 med vækst i omsætningen.

Bang & Olufsen er kommet igennem sit skæve regnskabsår med vækst i omsætningen. Foto: Simon Fals

Flere års tilbagegang for Bang & Olufsen er nu ovre. Det er der nu blevet sat to tykke streger under, efter at det danske designklenodie har offentliggjort sit regnskab for det skæve regnskabsår 2020/2021.

»Vi glæder os over de fremskridt, vi har gjort i år, og at vi har gennemført første fase af vores turnaround,« udtaler Kristian Teär, der er adm. direktør i Bang & Olufsen, i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet.

Omsætningen er steget med 31 pct. målt i lokale valutaer til 2.629 mio. kr. Det er første gang siden regnskabet for 2017/2018, at Bang & Olufsen har kunnet melde om fremgang i omsætningen. Og det er ikke kun på toplinjen, at der er fremgang.

Driftsresultatet før særlige poster (EBIT) er forbedret markant fra et minus på 304 mio. kr. i 2019/2020 til et plus på 38 mio. kr. Selv om Bang & Olufsen igen tjener penge på driften, er bundlinjen dog ikke blevet positiv. Resultatet før skat lyder på -33 mio. kr. Til sammenligning lød resultatet før skat i fjor på minus 367 mio. kr.

»Dette er en stor præstation, og resultatet af vores passionerede kollegaer og partneres hårde arbejde. På trods af de mange pandemirelaterede udfordringer de har stået overfor, har de eksekveret ihærdigt på vores strategi, og jeg vil gerne sige en stor tak til dem alle,« lyder det fra Kristian Teär.

Fremgangen for B&O kommer ikke som nogen overraskelse, da Bang & Olufsen i begyndelsen af juni opjusterede forventningerne omsætningen og driftsresultatet for regnskabsåret 2020/2021.

Med opjusteringen ventede Bang & Olufsen, at EBIT ville lande i niveauet 25 til 50 mio. kr., hvor den tidligere forventning lå i intervallet -50 til 25 mio. kr. For omsætningen blev forventningen opjusteret til, at den ville ligge mellem 2.625 til 2.675 mio. kr. mod tidligere 2.300 til 2.500 mio. kr.

»Vores finansielle resultater for 2020/21 viser, at vores strategi virker. Vi reducerede vores omkostningsbase, forbedrede salg og marketing og styrkede vores digitale kompetencer og platforme. Samtidig har vi med lanceringen af 14 nye produkter i det seneste år skabt en langt stærkere produktportefølje. Alt i alt, går vi ind i anden fase af vores strategi i en styrket position,« lyder det fra Kristian Teär.

For regnskabsåret 2021/2022 venter Bang & Olufsen en tocifret vækst i omsætningen, så den ender i niveauet 2,9 til 3,1 mia. kr., og selskabet forventer at forbedre lønsomheden, så EBIT-marginen før særlige poster ender på 2 til 4 pct. Endelig venter Bang & Olufsen frie pengestrømme for året på 0 til 100 mio. kr.

Bang & Olufsen understreger dog, at forventningerne er forbundet med stor usikkerhed grundet corona.

Læs også