Erhverv

Ilse Jacobsen taber stort millionbeløb - endnu en lancering skal vende udviklingen

I forvejen står den kendte erhvervsprofil bag en lang række produkter og brands i eget navn.

Interview med den kendte designer Ilse Jacobsen om hendes største succeser og værste fiaskoer i erhvervs branchen.

Den danske designer Ilse Jacobsen, der står bag flere brands af samme navn, har fået endnu flere bolde i luften.

Udover sine ikoniske langskaftede gummistøvler, regnjakker, egen sko- og tøjkollektion samt en række accessories og en eksklusiv hudplejeserie, lancerede hun nemlig i efteråret sin egen kollektion til hunde.

Den tager udgangspunkt i designeren og hendes datters egne hunde og producerer bl.a. regnjakker, halsbånd og tasker til de firbenede.

De mange forretningsområder har dog ikke været nok til at sikre overskud i designerens virksomhed Ilse Jacobsen Hornbæk (IJH), der blev stiftet for over 25 år siden.

Et nyt regnskab viser, at selskabet i 2020 leverede sit største underskud i nyere tid. Helt præcist tabte IJH 17,2 mio. kr. efter skat mod et overskud på 2 mio. kr. året inden.

Også bruttofortjenesten og egenkapitalen gik markant tilbage.

»Resultatet - som ledelsen ikke finder tilfredsstillende - skyldes i høj grad anden bølge af covid-19, der ramte virksomhedens kernemarkeder i efteråret 2020 samt udfordringer i forbindelse med outsourcing af lager og logistikfunktionen til Sverige i sommeren 2020,« skriver ledelsen i regnskabet.

Den understreger dog samtidig, at der trods pandemien fortsat er »momentum på en række kerneområder«. Det gælder bl.a. samarbejdet med en af Nordamerikas største kæder af stormagasiner.

IJH oplyser, at det for at styrke virksomhedens fremtidige fundament har reduceret sine medarbejderomkostninger med 8 mio. kr. og nedskrevet varer for omkring 5 mio. kr. Derudover skal konkrete tiltag ifølge ledelsen sikre, at varerne bliver afsat, så varelageret kan blive nedbragt og likviditet kan blive frigive.

Justeringerne og det negative resultat kommer ovenpå, at IJH i 2019 fik en ny ledelse, der lykkedes med at vende et underskud i 2018 til overskud. Men det er altså endnu ikke lykkedes de nye kræfter at præsentere positive tal på bunden flere år i træk.

Den nye ledelse består bl.a. af Trine Frausing, der blev indsat som adm. direktør. Hun afløste Ilse Jacobsens mand, Jesper Bo Jacobsen, som i stedet blev udnævnt til finansdirektør. Samtidig blev Jonas Brennwald i 2018 bestyrelsesformand i stedet for Morten Albæk.

IJH oplyser i regnskabet, at målsætningen fremover er at styrke virksomhedens position i Skandinavien og skabe »yderligere salgsmomentum« på kernemarkederne i Tyskland, Holland, UK og Nordamerika.

»Gennem en målrettet digital fokus forventes e-handel at udgøre en stadig større salgskanal for virksomheden. I efteråret 2021 forventer vi at lancere et helt nyt brandunivers som kommercielt skal være med til at understøtte virksomhedens vækstrejse,« lyder det i regnskabet.

Ledelsen oplyser desuden, at et øget fokus på onlinehandlen i 2020 resulterede i stigende salg via selskabet webshop. Samtidig skriver den, at hundekollektionen, der har fået navnet Vov og Vuf »er blevet godt modtaget på det danske marked og internationalt.«

Ilse Jacobsen solgte i 2016 15 pct. af sit livsværk til Brøndby IF’s hovedaktionær, Jan Bech Andersen.

Læs også