Erhverv

Philip Morris politianmeldes for ulovlig tobaksreklame

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt tobaksproducenten Philip Morris for at reklamere ulovligt igennem et år. Philip Morris afviser anklagen.

Philip Morris er ikke enig i at have reklameret i strid med tobaksreklameforbuddet. Foto: Chris Goodney/Bloomberg.

Tobaksproducenten Philip Morris er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at have overtrådt tobaksreklameloven siden juni 2020.

Politianmeldelsen skyldes, at Philip Morris har reklameret for for det røgfrie tobaksprodukt, IQOS, hvor tobakspinde opvarmes elektronisk. Her har Philip Morris bl.a. reklameret med, at IQOS er mindre skadeligt end cigaretter.

Det er i strid med reklameforbuddet at fremhæve et produkt som bedre end andre tobaksprodukter, når formålet er at sælge tobaksprodukter

Christina Toftegaard Nielsen, forbrugerombudsmand

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen fremhæver, at al reklame for røgfrie tobaksvarer og nikotinprodukter er forbudt ifølge tobaksreklameloven.

»Det gælder også reklame for varer, der er designet til at blive anvendt med sådanne tobaksprodukter,« siger Christina Toftegaard Nielsen, forbrugerombudsmand, og fortsætter:

»Det er i strid med reklameforbuddet at fremhæve et produkt som bedre end andre tobaksprodukter, når formålet er at sælge tobaksprodukter.«

Forbrugerombudsmandens vurdering lyder, at Philip Morris har reklameret for IQOS på to hjemmesider, gennem nyhedsbreve, på og i cigaretpakker og ved tiltaget »Mød IQOS og vores skodsamlere« med det formål at fremme afsætningen af tobaksvarer.

Philip Morris nægter anklagerne, som tobaksproducenten ikke mener er i strid med tobaksreklameforbuddet. I stedet mener tobaksproducenten, at Forbrugerombudsmanden står med en »rigtig dårlig sag.«

Omdrejningspunktet er tobakspinde samt et apparat, der opvarmer tobakspind. Tobakslovgivningen blev ændret den 1. april, så produkter, der opvarmer tobak nu også defineres som et tobaksprodukt, og ifølge Philip Morris handler Forbrugerombudsmandens sag om virksomhedens adfærd under den gamle lovgivning.

»Vi er respektfuldt uenige med Forbrugerombudsmanden. Vi mener, at vores aktiviteter var og er i overensstemmelse med lovgivningen, og vi vil ikke desto mindre samarbejde fuldstændig med undersøgerne i denne sag,« siger Christopher Arzrouni, kommunikationschef i Philip Morris.

Det siger loven

Ifølge tobaksreklamelovens § 3 stk. 1, er alle former for reklame for tobaksvarer forbudt.

Der gælder kun enkelte undtagelser til reklameforbuddet. En fysisk butik, der er specialiseret i salg af piber, pibetobak og cigarer, kan lovligt reklamere for disse varer i butikken og på butiksfacaden. Det står i tobaksreklamelovens § 5 a, stk. 2, og i § 5 i bekendtgørelsen om forbud mod synlig anbringelse og fremvisning m.v. af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter.

Det er ikke første gang, Philip Morris er i modvind. I efteråret 2020 dumpede tobaksgiganten priserne på cigaretter som modsvar til, at afgiften på cigaretter blev hævet. Det betød, at Philip Morris i realiteten satte penge til, hver gang producenten solgte en pakke smøger.

Manøvren var da også i klokkeklar strid med dansk lovgivning. Det slog Skattestyrelsen fast, efter selvsamme styrelse ved en fejl i en periode havde godkendt, at Philip Morris i månedsvis havde dumpet priserne.

Skattestyrelsens brøler og Philip Morris’ udnyttelse fik dengang Konservatives sundhedsordfører Per Larsen op i det røde felt på Twitter.

»Det er en skandale! Og det vil betyde, at flere børn starter med at ryge,« skrev han blandt andet på Twitter.

Læs også