Erhverv

Aggressive e-sport-firmaer jager nye spil og indtægter

Markedet for e-sport ventes at vokse kraftigt de kommende år. Flere af de store nordiske selskaber, bl.a. danske Astralis, vil satse på nye spil og indtægtsmuligheder for at få en del af kagen.

Verdensstjerner som Peter "Dupreeh" Rothmann (th) og Lukas "Gla1ve" Rossander (i midten) fra esport.-firmaet Astralis' Counter-Strike hold får i de kommende år formentlig nye kollegaer inden for andre spil. Astralis og dets konkurrenter er på jagt efter nye spil for at få del i det hastigt voksende esport-marked. Foto: Stine Bidstrup

Den danske e-sports-virksomhed Astralis og dens nordiske konkurrenter er på jagt efter nye spil og indtægtsmodeller for at få gevinst af en kraftigt stigende interesse for gaming de kommende år. Salg af medierettigheder og annoncer på holdenes digitale kanaler ventes at blive nogle af indsatsområderne, men ifølge en analytiker kan e-sport-holdene også udvikle sig til livsstils-brands, der udover gamere også rummer skakspillere og musikere.

Astralis, der blev stiftet i 2016 og har hold i de bedste ligaer inden for flere af de mest populære spil, har de senere år udbygget sin organisation markant. En stribe professionelle ledere er kommet til, bl.a. den tidligere Parken-direktør Anders Hørsholt som adm. direktør, tidligere fitness.dk-topchef Jakob Hansen som finansdirektør og den tidligere håndbold-landsholdsmålmand Kasper Hvidt som sportsdirektør. Astralis blev børsnoteret i 2019, og dagsordenen er nu at løfte den eksisterende forretning og finde nye områder at satse på...

Læs også