Erhverv

Far og søn får flere års fængsel for at hjælpe Carlos Ghosn med at flygte

Michael Taylor har aldrig benægtet sin rolle i Ghosns flugt, men hævdede blot, at det ikke var ulovligt. Japans domstol var uenig, og både Taylor selv og hans søn står nu til et par år bag tremmer.

Artiklens øverste billede
Der er afsagt dom i sagen mod Michael og Peter Taylor for deres rolle i Carlos Ghosns flugt hen over nytåret mellem 2019 og 2020. De har fået henholdsvis to år og tyve måneders fængsel, eller omkring to tredjedele af den maksimale straf for den slags. Foto: The Yomiuri Shimbun via AP Images/Ritzau Scanpix

TOKYO – For halvandet år siden hjalp de Nissans faldne topdirektør, Carlos Ghosn, med at flygte. Nu sidder Michael og Peter Taylor i samme celle. Og mandag blev der afsagt dom i deres sag.

Michael Taylor er forhenværende amerikansk elitesoldat og grundlagde efter sin tid i militæret et sikkerhedsfirma. Peter Taylor er hans søn og sammen med en tredje mand, der endnu ikke er arresteret, hjalp de i nytåret 2019 Ghosn med at flygte fra Japan.

Siden udstedte Japan en international arrestordre mod dem, hvorefter begge blev anholdt i USA. I ti måneder kæmpede de mod en udlevering, men begge blev sendt til Japan i marts. Mandag faldt dommen: Michael Taylor skal nu afsone to års fængsel, mens hans søn kommer et år og otte måneder bag tremmer.

»Jeg hjalp Carlos Ghosn med at flygte fra Japan, mens han var løsladt mod kaution,« udtalte en tydelig slagen Michael Taylor under domsafsigelsen. Hans stemme dirrede, og han brød grædende sammen. »Jeg fortryder dybt mine handlinger og undskylder af hjertet for de mange problemer, jeg har voldt den juridiske proces og det japanske folk.«

Den slags udtalelser er ganske almindelige i japansk retsvæsen, hvor over 99 pct. af alle sigtede kendes skyldige, og retssager kan trække ud i årevis. Sigtede anbefales derfor på det kraftigste at erklære sig skyldige, udvise anger og undskylde dybt – det kan give en kortere retssag samt mildere straffe.

Michael Taylor ved paskontrollen i Istanbuls lufthavn, ifølge et foto udleveret af tyrkisk politi den 17. januar 2020. Taylor og hans søn Peter er kendt skyldige i at hjælpe Carlos Ghosn med at flygte fra Japan til Beirut via Istanbul. Foto: Photo by Handout / various sources / AFP/Ritzau Scanpix

Det gjorde Taylor-parret, selvom Michael Taylor altid hævdede, at hans søn ikke havde noget at gøre med Ghosns flugt. Og det kan have virket: Anklagenævnet havde bedt om en straf på to år og ti måneder for faderen samt to år og seks måneder for sønnen.

I Japan kan det give op til tre års fængsel at hjælpe en forbryder med at flygte. Ghosn selv stod beskyldt for at have brugt af Nissans budgetter til egen vinding samt at have underdrevet sin direktørløn over for myndighederne med flere hundrede millioner kroner.

Den spektakulære aktion ser dog ikke ud til at have hjulpet Michael Taylor finansielt. Han hævdede under det seneste retsmøde, at Ghosn betalte ham 8,2 millioner kroner, hvilket kun var nok til at dække flugtens omkostninger. Så blev Taylor arresteret og var nu, hævdede han, »gået personligt fallit«.

Inden deres anholdelse og udlevering havde Michael Taylor dog aldrig lagt skjul på hverken sin rolle i Ghosns flugt, eller hvordan denne forløb. For det er teknisk set ikke en forbrydelse i Japan at hjælpe en person, der er løsladt mod kaution, med ikke at møde op i retten.

Og da Ghosn endnu ikke formelt var kendt skyldig i noget, var han heller ikke forbryder. Den slags teknikaliteter hjalp dog ikke i sidste ende – det er nemlig ulovligt at hjælpe en person med at forlade Japan uden om de normale immigrationsprocedurer.

En libanesisk politimand holder vagt ved Ghosns hus i Beirut, hvor den faldne bilkonge har boet siden sin flugt fra Japan. Der blev udstedt en international arrestordre på Ghosn, efter han forlod Japan, men Libanon har ingen udleveringsaftale med landet. Foto: AP Photo/Maya Alleruzzo /Ritzau Scanpix

Ghosns sag er samtidig en af de mest højtprofilerede i moderne japansk historie. Hans flugt betød også et massivt ansigtstab for det japanske politi, anklagenævn og regering. Ghosn flygtede dengang til Beirut, hvor han stadig befinder sig. Libanon har ikke en udleveringsaftale med Japan.

Historien er blot en af de mange retssager, der svirrer om Ghosn-sagen. Der er Ghosns egen, der nu hænger i limbo. Der er den igangværende mod Greg Kelly, en af Nissans direktører, der står beskyldt for at have hjulpet Ghosn med hans svindel. Samtidig kræver Nissan 570 millioner kroner af Ghosn i erstatning for svindlen.

De franske myndigheder er undervejs med en efterforskning i Ghosns påståede brug af Renaults firmabudgetter – Nissans partner, hvor Ghosn også var direktør – til private formål. En hollandsk domstol har givet Ghosn ordre på at betale 37 millioner kroner til Nissan i en separat sag om uvederhæftig brug af firmaets budgetter.

Ghosn selv bor nu i Beiruts Achrafieh-distrikt, der er blandt byens ældste og mest eksklusive. Og selv det er kontroversielt – Ghosn bor i et palæ, som han i sin tid købte og renoverede for 95 millioner kroner. Ifølge en intern undersøgelse fra Nissan blev også dette gjort for firmaets, ikke Ghosns, penge.

Ghosn selv benægter alle anklager.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.