Erhverv

SAS fejrer jubilæum med svære fremtidsudsigter, spår analytiker

Hvis de forretningsrejsende kommer til at flyve mindre, gør det ondt på SAS, siger en luftfartsanalytiker.

Artiklens øverste billede
Sydbanks analytiker forudser en svær fremtid for SAS. Arkivfoto: Tariq Mikkel Khan

Søndag er det 75 år siden, at flyselskabet SAS blev dannet, da Det Danske Luftfartselskab, Det Norske Luftfartselskap og Svensk Interkontinental Lufttrafik slog sig sammen.

Kalenderen viste den 1. august 1946, da de skandinaviske luftfartsselskaber slog pjalterne sammen.

47 dage senere fløj det første interkontinentale SAS-fly fra den svenske hovedstad, Stockholm, til den amerikanske millionby New York City.

I de kommende år var SAS et af selskaberne, der var med til at sætte standarden for luftfartsindustrien.

Det siger Jacob Pedersen, som er aktieanalysechef og luftfartsanalytiker ved Sydbank.

- Tilbage i 1980’erne under Jan Carlzon (tidligere SAS-direktør, red.) var SAS et luftfartsselskab, der var med til at sætte standarden for, hvad man kunne, og hvordan man gjorde - også på europæisk plan.

- Efterfølgende er man blevet budt op til dans af lavprisselskaberne, der har gjort det alvorligt svært for SAS, siger Jacob Pedersen.

SAS skriver i et mailsvar til Ritzau, at selskabet er glade for at kunne fejre 75-års-fødselsdag søndag.

- I betragtning af at virksomheden stadig mærker virkningerne af pandemien, vil der ikke være så meget tumult som tidligere jubilæer, men der vil være forskellige festligheder i løbet af efteråret, skriver SAS.

Og især coronapandemien har sat sit aftryk på selskabet, mener Jacob Pedersen.

Mange firmaer har skiftet de lange erhvervsrejser ud med zoommøder, og det kan mærkes på flyselskabets indtægter.

- Fremadrettet er det et meget hårdt miljø, der venter SAS. Der bliver hård konkurrence, og SAS’ vigtigste indtægtskilde - de forretningsrejsende - vil efter alt at dømme flyve væsentligt mindre i fremtiden, siger Jacob Pedersen.

Desuden, siger han, driver SAS flyselskab i Skandinavien, hvor omkostningerne ved at drive virksomhed er større end stort set alle de lande, som deres konkurrenter har base i.

Og hvis SAS skal kunne fejre jubilæum igen om 75 år, er det præcis de to faktorer, der er afgørende.

- Man skal sikre sig, at man bliver ved med at være de skarpe på forretningsrejsende, og at man vinder markedsandelene der. Og så er man nødt til at have en hånd på omkostningsstyrepinden, siger Jacob Pedersen.

/Ritzau/

/Ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.