- Opdateret 11/08/2021 kl. 22:26
Teslas salg faldt i juli - kampen om det kinesiske elbilsmarked spidser til
Salget af Teslas elbiler faldt i juli med 69 pct. i Kina sammenlignet med måneden forinden. Samtidig steg eksporten af Teslas kinesisk producerede elbiler kraftigt, men det var ikke nok til at forhindre et mindre fald i den samlede produktion.
Mens Tesla håber på, at 40 pct. af selskabets samlede bilsalg skal komme fra det kinesiske marked næste år, gik det knap så hurtigt for elbilsproducenten i juli.
I den forgangne måned solgte Tesla således 8.621 biler i Kina, som er verdens største bilmarked. Dermed blev Tesla noteret for det laveste salg på det kinesiske marked i 15 måneder.
Det skriver nyhedsmediet Bloomberg.
Det betød, at Teslas biler kun udgjorde 3,9 pct. af det samlede salg af elbiler i Kina. Det skal dog ses i lyset af, at Tesla flere gange om året eksporterer en stor andel af sine kinesisk producerede elbiler til andre hovedmarkeder rundt om verden, herunder Europa og USA.
Eksporten af Teslas elbiler ud af Kina blev derfor næsten femdoblet i juli til 24.347 enheder, men det var dog ikke nok til at forhindre et mindre samlet produktionsfald på 0,6 pct.
Det er den kinesiske Passenger Car Association, der har offentliggjort tallene, og den tilspidsede konkurrencesituation i Kina betød bl.a., at juli blev den første måned nogensinde, hvor de lokale Tesla-konkurrenter som Nio, Xpeng og Li Auto solgte stor set lige så mange elbiler på det kinesiske markedet, som Tesla gjorde.
»Det, at Teslas leverancer på hjemmemarkedet ikke nåede 10.000, er normalt og fint,« sagde Cui Dongshu, generalsekretær i PCA, under en briefing, ifølge Bloomberg News.
Teslas store eksport af elbiler ud af Kina i juli samt en ny lancering af en billigere Model Y SUV i Kina kan med andre ord ses som helt naturlige forklaringer på, at konkurrenternes salgstal lå så tæt på Teslas i juli. Mange kinesiske købere ventes således at slå til, når den nye model rammer markedet.
Ikke desto mindre anførte en række analytikere fra Bernstein anført af Toni Sacconaghi i en rapport, at den hårdere konkurrence på det kinesiske marked kan påvirke Teslas muligheder og position i Kina samt gøre det sværere for selskabet at opretholde de nuværende overskudsgrader.
Nyheden om den let faldende kinesiske produktion kommer, efter at Tesla i juni var nødt til at tilbagekalde næsten 300.000 biler i Kina på grund af problemer med bilernes cruise control. Det var dog en udfordring, som Tesla kunne løse via en enkelt softwareopdatering.
En anden analytiker, Gordon Johnson, der er kendt for at være en af selskabets absolut hårdeste kritikere, påpeger ifølge CNN, at situationen kan få betydning for Teslas prissætning fremadrettet.
Det let vigende salg af biler i Kina har dog ikke påvirket Tesla-aktien synderligt, da sæsonudsvinget i det kinesiske salg var ventet, ligesom Tesla i forbindelse med sit seneste kvartalsregnskab kunne fortælle, at det globale salg af elbiler var bedre end forventet. Tesla-aktien lukkede således med et mindre fald på 0,3 pct. efter onsdagens handel.