Erhverv

Brillevirksomheden Christopher Cloos sikrer sig stor millioninvestering

Den underskudsramte brillevirksomhed Christopher Cloos modtager en kapitalindsprøjtning på i alt 6,2 mio. kr. og lancerer en ambitiøs målsætning om at beklæde 1 mio. ansigter på verdensplan i 2024.

Cloos ApS, selskabet bag brillevirksomheden Christopher Cloos, led i 2020 et underskud på 8,6 mio. kr. Det økonomiske hul er siden blevet lukket af en række investeringer. Foto: Pr. Christopher Cloos er stiftet af de på daværende tidspunkt tre studerende Julius Langkilde, Gustav Langberg Hossy og Marius Mølsgaard i 2016. Idéen bag navnet stammer fra en mand, som én af de tre mødte i Monaco. Det var hans stil samt den sydfranske stemning, der gav inspiration til virksomhedens brilledesign og udtryk. Foto: Pr.

»I 2024 vil vi beklæde 1 mio. ansigter på verdensplan.«

Så kontant lyder meldingen fra Julius Langkilde, adm. direktør i Christopher Cloos, der for nyligt lukkede en ny fundingrunde, der gav en kapitalindsprøjtning på 6,2 mio. kr., hvor størstedelen – 3,7 mio. kr. – kom fra den amerikanske investorgruppe Feenix Venture Partners.

I samme ombæring blev Christopher Cloos værdisat til over 60 mio. kr.

Det handler om at finde de markeder, hvor vi er i stand til at komme ud over stepperne på vores vækstrejse, og der er USA et fantastisk marked.

Julius Langkilde, adm. direktør i Christopher Cloos

Netop den amerikanske investering glæder Julius Langkilde, der ser stort potentiale i det amerikanske marked.

»Det handler om at finde de markeder, hvor vi er i stand til at komme ud over stepperne på vores vækstrejse, og der er USA et fantastisk marked. Samtidig er det vigtigt at få en partner som Feenix med, der forstår vores vækstmål, for i USA er der måske lidt andre forventninger til, hvordan man driver en vækstrejse kontra i Danmark,« siger Julius Langkilde.

Christopher Cloos
  • Virksomheden sælger primært solbriller og slår sig op på at sælge »klassiske briller i et tidsløst og elegant design«.
  • Den har en fysisk butik i København, men sælger primært på nettet eller via forhandlere i ind- og udland.
  • Christopher Cloos har forhandlere på i alt fire kontinenter – Europa, Oceanien samt Syd- og Nordamerika.

Christopher Cloos har i forvejen et økonomisk hul, der skal lukkes. I 2020 kom selskabet bag virksomheden ud med et underskud på 8,6 mio. kr. Det er tredje år i streg med røde tal. Samtidig dykkede egenkapitalen fra 100.000 kr. til -5,5 mio. kr.

En stor del af pengene blev brugt på promovering, hvor virksomheden i efteråret 2020 lancerede et samarbejde og en kollektion med NFL-ikonet Tom Brady, som er den spiller i historien med flest Super Bowl-sejre. Det fik til gengæld omsætningen til at stige over natten med 1.600 pct.

Christopher Cloos var i efteråret 2020 også officiel brillepartner i fodboldklubben FC København.

Det store underskud er nu lukket med investeringerne samt fire kapitalforhøjelser på i alt 3,7 mio. kr., som virksomheden har modtaget over de forgangne fire måneder.

Årsregnskab for Cloos ApS

I kr. 2020 2019
Driftsresultat -7,8 mio. -900.000
Årsresultat -8,6 mio. -890.000
Egenkapital -5,5 mio. 100.000

Julius Langkilde er da heller ikke nervøs for røde tal på bundlinjen i fremtiden.

»Det handler om at se underskuddet som investeringer i fremtiden. Da vi lancerede samarbejdet med Tom Brady i fjor, vidste vi godt, at det ville betyde, at regnskabet ikke ville blive det kønneste. Til gengæld vidste vi også, hvad det ville betyde for selskabet og den videre vækst,« siger han og uddyber:

»Vi har været en større ejerkreds, der har været klar på at tage en risiko, men også været villig til at investere i selskabet, fordi vi troede på, at det ville betale sig hjem. Målet er, at vi er profitable i 2022, og sådan ser det stadigvæk ud.«

Julius Langkilde vil ikke sætte præcise tal på målsætningen for fremtidige årsresultater, men påpeger vigtigheden af at udvikle omsætningen og vækste som selskab.

»Selvfølgelig er det vigtigt, at man før eller siden kan vise sorte tal på bunden, men det er ikke altafgørende lige nu i forhold til vores vækstrejse,« siger han.

Læs også