Erhverv

Bilfabrikker må skære hårdt i produktionen - høje priser på biler fortsætter

Verdens største bilproducent skærer 40-60 pct. af produktionen af biler i september på grund af mangel på dele.

Toyota må skære i produktionen af nye biler, fordi der mangler dele og chips. Foto: Lars Krabbe

Verdens største bilproducent Toyota er blevet tvunget til at skære sin produktion ned med 40-60 pct. fra næste måned.

Koncernen lukker helt eller delvist 14 fabrikker i Japan, og det samme vil ske flere andre steder rundt om i verden, oplyser selskabet til flere medier.

Dermed slutter Toyota sig til en række af verdens andre store bilproducenter.

De kan ikke holde produktionen kørende på grund af, hvad der kaldes den ”perfekte storm”: Mangel på chips til bilernes elektronik og forstyrrelser af forsyningskæder rundt om i verden, der giver mangel på autodele.

Alt andet lige vil det holde nybils priserne på et højt niveau resten af året, og det samme gælder prisen på mange brugte biler som pludselig bliver mere efterspurgte.

Uden for Japan vil Toyota blandt andet skalere sin produktion i USA ned med mellem 40 og 60 pct.

Også verdens næststørste bilfabrik, Volkswagen eller VW, har meddelt, at man snart bliver nødt til at skære i produktionen.

»Nye udbrud af Covid-19 i Asien - for eksempel i Malaysia - fører til en ny nedlukning hos centrale producenter af halvledere (chips, red.). Som tingene ser ud nu, forventer vi derfor, at udbuddet af chips vil forblive meget ustabilt og anstrengt i tredje kvartal af 2021. Yderligere justeringer af produktionen kan ikke udelukkes,« meddelte Volkswagen torsdag.

Når særligt Malaysia fremhæves skyldes det, at landet er en stor leverandør af chips til bilindustrien.

Tidligere har producenter som General Motors, Ford og Stellantis (fusionen mellem Fiat Chrysler og PSA Group) meddelt, at de også skærer i produktionen.

»Chipmangel er overskriften, men der er så mange andre forstyrrelser i forsyningskæderne. Det er også mangel på andre dele eller dele, der hober sig op ved havnene. Der er alle former for begrænsninger, der forhindrer at bilfabrikkerne kan gå tilbage til eller opretholde fuld produktion,« siger Kristin Dziczek, senior vice president for forskning ved Center for Automotive Research til CNNBusiness.

Bilfabrikkerne havde forventet, at manglen på chip ville være løst i andet kvartal, men den er forsat ind i tredje kvartal og der er mange forskellige købere til de få chips, der er til rådighed.

Bilfabrikkerne ”konkurrerer” med computerproducenter, gaming industrien og andre i elektronikbranchen om de chip, der er til rådighed.

For forbrugerne, der står over for begrænsede forsyninger af biler hos forhandlerne og rekordhøje priser på både nye og brugte biler, vil de fortsatte produktionsforstyrrelser kun være med til at holde priserne på rekordniveauer.

Læs også