Erhvervslivet investerer mere end nogensinde i elbiler: Mangel på ladestandere afholder flere fra at gøre det samme
Flere danske virksomheder end nogensinde før investerer i elbiler, men særligt én bekymring holder flere fra at gøre det samme.
Andelen af danske virksomheder, der investerer i el- og hybridbiler, er tredoblet siden samme tidspunkt sidste år, men nogle virksomheder er stadig tøvende med at udskifte sorte biler med grønne.
Særligt mangelfuld ladeinfrastruktur står i vejen for en større omstilling til grønne biler i erhvervslivet.
Det viser en ny undersøgelse foretaget af Kantar Gallup for det internationale analyseinstitut Arval Mobility Observatory.
Vi skal have ladeinfrastrukturen på plads, så virksomheder kan have tillid til, at deres medarbejdere kan få elbilen ladet op, når de er ude i landet.
Ifølge undersøgelsen havde hver tiende danske virksomhed (10 pct.) investeret i en eller flere elbiler for et år siden. Nu er det således hver tredje (32 pct.), og yderligere 35 pct. forventer at have gjort det samme inden for tre år.
Undersøgelsen er en del af en større international undersøgelse, men specifikt i Danmark har man adspurgt 250 virksomheder om deres bekymringer i forhold til at skifte benzin- og dieselbiler ud med elbiler.
Den største bekymring er mangel på ladestandere. Her svarer 46 pct., at »for få offentlige ladestandere« er en bekymring. De resterende to punkter i top tre over bekymringer er mangel på ladestandere ved medarbejdernes bopæl samt mangel på ladestandere etableret ved virksomheden.
Branchedirektør i Bilbranchen Thomas Møller Sørensen mener, at undersøgelsens konklusioner flugter med de tal og indtryk, han har.
»Der sker lige nu et gennembrud inden for grønne biler i erhvervslivet, men dårlig ladeinfrastruktur holder stadig flere virksomheder tilbage fra at investere i en mere grøn bilflåde. Vi skal have ladeinfrastrukturen på plads, så virksomheder kan have tillid til, at deres medarbejdere kan få bilen ladet op, når de er ude i landet,« siger han.
En dårlig ladeinfrastruktur påvirker erhvervslivet i højere grad end private, fordi erhvervsbilister har andre kørselsmønstre. De kører typisk større afstande og i længere tid end private. Derfor investerer virksomheder oftest i hybridbiler fremfor rene elbiler, forklarer Thomas Møller Sørensen.
Et mere veludbygget net af ladestandere vil bidrage til en større andel af rene elbiler i erhvervslivet, mener han.
Thomas Møller Sørensen forudser dog, at ladestanderne vil komme, nu når der er flere biler på markedet.
»Det er en hønen og ægget-situation. Man har ikke villet sætte ladestandere op, hvis der ikke er biler til at bruge dem. Men nu er bilerne her, så jeg er sikker på, vi ser massive investeringer inden for ladeinfrastruktur de kommende år,« siger Thomas Møller Sørensen.