Det underskudsramte reklameselskab Eovendo er solgt videre til finske Bonusway
Sidste år forlod Lars Larsen Group reklameselskabet Eovendo og slettede samtidig virksomhedens gæld på 163 mio. kr. Nu har stifterne af selskabet solgt det videre.
Stifterne bag den underskudsramte reklamevirksomhed Eovendo har solgt selskabet videre til finske Bonusway. Det sker efter Lars Larsen Group sidste år trådte ud af ejerkredsen og samtidig slettede virksomhedens gæld på 163 mio. kr.
Ifølge medstifter og nu tidligere ejer af Eovendo, Martin Østergaard, var et salg allerede en del af overvejelserne om selskabets fremtid dengang. Men i stedet valgte han sammen med sin partner Nicolas Ibenforth i første omgang at køre virksomheden videre selv.
»At sælge var en af mulighederne. Vi havde valget mellem at lægge firmaet ned eller prøve at køre det videre. Vi ville gerne give det en chance,« siger Martin Østergaard.
Martin Østergaard og Nicolas Ibenforth stiftede Eovendo i 2008. Konceptet var at give brugerne penge for at se og vurdere reklamer. I 2012 købte Jysk-familien gennem Lars Larsen Group sig ind i selskabet, og gennem årene har de investeret hundredevis af mio. kr. i virksomheden. Fra 2017-2020 havde Eovendo et samlet underskud på op mod 50 mio. kr.
Allerede kort efter Lars Larsen Group officielt trådte ud af ejerkredsen i september 2020 valgte Nicolas Ibenforth, der dengang var adm. direktør i Eovendo, at fratræde. Derefter kørte Martin Østergaard virksomheden på egen hånd.
Interessen for det danske selskab har Bonusway, ifølge Martin Østergaard, haft længe. Han kan ikke huske præcis hvornår selskabet første gang kontaktede dem, men han fortæller, at det er flere år siden. Dog var det dengang »ikke det rigtige match«. Men da den finske koncern igen kontaktede stifteren i slutningen af 2020, påbegyndte de en dialog om et fremtidigt salg.
Eovendo har til dato ikke leveret et årsresultat med sorte tal på bundlinjen. Ifølge Martin Østergaard fik de dog skåret så meget ned på omkostningerne da Lars Larsen Group trådte ud, at virksomheden til sidst gav overskud.
»Man kunne sagtens have opbygget det igen, og det var også planen til at starte med. Men jeg må nok indrømme, at vi gik lidt kolde i det. Det var lidt som at starte forfra,« siger Martin Østergaard.
Bonusway er et cashbackselskab. Det vil sige at virksomheden betaler en lille del af beløbet tilbage, når du handler på bestemte hjemmesider.
I dag arbejder Martin Østergaard som konsulent for Bonusway, hvor han administrerer virksomhedens forretning i Danmark.