Erhverv

Loud får ny chefredaktør - skal lave radikal forandring

Artiklens øverste billede
Simon Andersen har tidligere været ansat på Radio24syv. Nu skal han være chefredaktør på Radio Loud. Foto: Jens Dresling

Simon Andersen har været nyhedschef på Berlingske og Radio24syv. Nu bliver han chefredaktør for radio Loud.

Den erfarne nyhedsmand Simon Andersen bliver ny programdirektør og chefredaktør for radiostationen Loud, hvor han skal sikre en radikal forandring. Det oplyser Berlingske Media, der er medejer af radioen, i en meddelelse.

51-årige Simon Andersen kommer fra en stilling som nyhedschef på Berlingske. Tidligere har han haft samme job på nu hedengangne Radio24syv.

Han starter på sit nye job onsdag. Her afløser han Ann Lykke Davidsen på posten som programdirektør hos Radio Loud.

Den afgående programdirektør roses for sin indsats. Nu er det dog tid til, at stationen skal videre, lyder det i pressemeddelelsen.

Loud gik i luften 1. april 2020. Siden har flere medier dog kunnet beskrive, hvordan radiostationen har kæmpet med lave lyttertal.

- Simon Andersen har den vildskab og dybe forståelse for journalistik, som vi har brug for, siger Lars Schmidt, der er direktør for Kulturradio Danmark, som driver Loud.

- Han har gennem sin karriere bevist, at han kan sætte dagsordenen, som de færreste i det danske medielandskab, lyder de rosende ord fra direktøren i pressemeddelelsen.

Den nye chefredaktør skal nu gennemgå programfladen sammen med direktøren for at sikre højere lytning og tydelige journalistik - særligt på kulturområdet.

Siden skal en plan præsenteres for bestyrelsen, der er utilfreds med, hvor langsomt radiostationen har udviklet sig.

De har derfor gjort ledelsen opmærksom på, at der skal gennemføres ”markante tiltag”, som kan gøre stationen levedygtig.

Ambitionen er, at der skabes så meget succes, at den kan fortsætte, når den nuværende sendetilladelse udløber i foråret 2024. Det kan være ved en potentiel forlængelse af tilladelsen eller ved nye ”kommercielle muligheder”.

- Vi har et ansvar for bevise, at et privat medieselskab kan administrere ensendetilladelse og et generøst bidrag fra skatteyderne til at skabe originale programmer.

- Den nye ledelse skal sikre, at lytterne får valuta for pengene, siger Anders Krab-Johansen, bestyrelsesformand for Kulturradio Danmark, Anders Krab-Johansen. Han er også koncernchef for Berlingske Media.

Loud blev til, efter at den vandt Kulturministeriets udbud om en ny digital radiokanal i efteråret 2019. Det er en tale- og kulturradio, der især henvender sig til 15-32-årige.

Den er indtil videre sikret sendetilladelse i fire år. Med tilladelsen følger en årlig støtte på 70 millioner kroner.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.