Erhverv

Laboratorieost får trecifret millioninvestering

Den tyske virksomhed Formo dyrker ost i et laboratorie - nu har den fået investeringer for et trecifret millionbeløb.

Formo har hovedkontor i Berlin i Tyskland, og er stiftet af adm. direktør, Raffael Wohlgensinger (5. fra højre) og Britte Winterberg (3. fra venstre). Foto: PR.

I takt med at der bliver større fokus på Co2-udledning sætter flere og flere forskere både i Danmark og udlandet sig for at udtænke klimavenlige alternativer til de produkter, som lige nu er de største syndere.

Det seneste skud på stammen er den tyske startup Formo, som netop har sikret sig investeringer for ca. 314 mio. kr. til at udvikle et laboratoriedyrket alternativ til ost.

Det skriver Bloomberg.

Formo er allerede nu lykkedes med at dyrke både mozzarella og ricotta og har planer om at bruge millioninvesteringerne på at tilføje flere forskellige oste til listen, herunder bl.a. cheddar og gruyére.

»Der er tale om et produkt, som enten er nødt til at komme på massemarked eller blive produceret i stor volumen, så derfor arbejder vi lige nu på at opskalere,« siger Raffael Wohlgensinger, adm. direktør i Formo, til Bloomberg.

Det er imidlertid ikke nyt, at forskere forsøger at dyrke klimavenlige kød- og mejerialternativer i et laboratorie.

Tidligere på året begyndte et hold forskere fra Aarhus Universitet bl.a. at undersøge, om man kunne udvikle såkaldt in vitro-mælk - altså en perfekt kopi af den klassiske komælk, hvor man undlader koen i ligningen, men i stedet dyrker mælken ud af mælkekirtelceller i et laboratorie.

In vitro-kød har ligeledes længe været på dagsorden i danske laboratorier, hvor man gennem dyrkning af stamceller forsøger at ”gro” kød, der er en tro kopi af den ægte vare, men uden den klimabelastning, der følger med.

Ifølge Stig Purup, seniorforsker på Institut for Husdyrvidenskab ved Aarhus Universitet, står køer for ca. 75 pct. af metanudledningen i det danske landbrug. Og det kan nedbringes markant, hvis man lykkedes med at fremstille in vitro-alternativerne - under den forudsætning at forbrugerne rent faktisk vil købe det, naturligvis.

Investeringer er der imidlertid nok af. Ifølge en undersøgelse fra Good Food Institute i Washington er investeringerne i grønne fødevareselskaber tredoblet gennem de seneste tre år.

Læs også