Erhverv

Topchef i Ryanair angriber SAS og Norwegian: »De er junkier på statslig støtte«

Ryanair åbner endnu syv ruter fra Billund Lufthavn, og samtidig langer selskabets administrerende direktør voldsomt ud efter Norwegian og SAS og appelerer til, at den danske regering spærrer øjnene op.

Topchef Eddie Wilson fra Ryanair på et  pressemøde i Billund Lufthavn tidligere. Foto: Gregers Tycho.

Der var blå himmel og godt humør over Billund Lufthavn i dag, da Ryanair åbnede syv nye ruter, men ifølge den administrerende direktør i lavprisselskabet, så blæser der mørke skyer henover den danske flyindustri, hvis den danske stat ikke snart spærrer øjnene op.

Et udskillelsesløb i flybranchen er i gang, og topchefen er ikke bleg for at udråbe Ryanair som en af de kommende vindere, mens han samtidig udpeger SAS og Norwegian blandt taberne, som han mener er på livsstøtte.

»Det bliver de traditionelle flyselskaber, der kommer ud som tabere. Enten har de en gæld, de skal have betalt af, eller også  har de ingen penge at investere. De er som junkier på statsstøtte, mens vi kan klare os selv.« siger Eddie Wilson, CEO i Ryanair.

Jacob Pedersen, aktieanalytiker i Sydbank, mener dog ikke, at det nødvendigvis er hele sandheden.

»Han har ret i, at den danske og svenske stat i to omgange har givet kunstigt åndedræt til SAS, men jeg synes, han tager fejl med Norwegian. Den norske stats kasse har næsten været klappet i,« fortæller analytikeren.

Åbningen af de 7 nye ruter falder samtidig med, at selskabet forlænger 8 normale sommerruter, så de også er aktive over vinteren. I alt har det irske lavprisselskab nu 26 ruter fra Billund Lufthavn den kommende vinter, og det er ambitionen, at Ryanair vil investere mere i Skandinavien over tid.

Ryanair har i dag en flåde bestående af 470 fly, og i morges opjusterede selskabet målsætningen indtil 2026, hvor de nu forventer at fly 225 mio. gæster mod 200 mio. tidligere. I samme ombæring er Norwegians flåde, siden covid-19 brød ud, skrumpet fra cirka 150 fly til de nuværende 38 fly, der er i luften.

Topchefen er da også af den overbevisning, at der ikke er plads til alle de spillere på markedet, som der er lige nu. Derfor er det er uundgåeligt, at der er nogen selskaber, der over tid skal lade livet.

»Det er kun begyndelsen. Vi har hele tiden sagt, at der kun er plads til 3-4 store flyselskaber i Europa, og der er vi et af dem. Gælden i de statsejede flyselskaber er så stor, at posen er nødt til at blive rystet,« fortæller han videre.

I sidste uge afgav det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air et overraskende bud på EasyJet, der ellers er Europas næststørste flyselskab.

Derfor har Eddie Wilson også en opfordring til de danske politikere. Han mener, at de skal vågne op og gøre det mere attraktivt at åbne ruter fra Københavns Lufthavn, for det nytter ikke noget at gemme sig for sandheden. Danmark har et problem, og det bliver kun større, forklarer han.

»Den danske regering er nødt til at spærre øjnene op, får ellers er der ingen kunder i butikken i fremtiden. De er nødt til at gøre det mere attraktivt at være til stede. SAS bliver mindre, og Norwegian er kun et brudstykke af, hvad de har været,« udtaler Eddie Wilson, inden han retorisk spørger, hvem der ellers kan være af kunder.

»EasyJet? De bliver også mindre,« siger han slutteligt.

Jacob Pedersen fra Sydbank fortæller, at anken i høj grad handler om, at det lige nu er for dyrt for Ryanair at flyve fra Københavns Lufthavn på grund af minimumsafgiften for passagerer, men at han tror på, at Ryanair får mere succes i Danmark, end tilfældet var sidst, da de lukkede ned.

»Sidst Ryanair klappede sammen i Danmark, var de ikke vant til at indgå overenskomster. Det er de nu, og jeg tror også på, at de i fremtiden åbner en base i Københavns Lufthavn,« fortæller analytikeren

Han noterer sig, at der fortsat ikke er blevet indgået en overenskomst med de danske ansatte i den nye base i Billund, der åbner om den 28. oktober.

Ryanairs investering i de nye ruter fra Billund Lufthavn vil resultere i omkring 350.000 passagerer, der årligt kommer igennem lufthavnen inklusiv 100.000 nye turister. En væsentlig andel af dem forventes at ankomme henover vintersæsonen.

Læs også