Erhverv

Mærsk fortsætter på brandvarm fragtbølge: Opjusterer forventningerne med adskillige milliarder

For tredje gang skruer Mærsk op for forventningerne til indtjeningen i kølvandet på et hidtil uset stærkt marked for containerrederierne.

Mærsk har fart på at transportere gods verden rundt og har opjusteret flere gange i år. Foto: Charlotte de la Fuente

Transportmarkedet fortsætter med at være glohedt, og det giver nu A.P. Møller-Mærsk endnu mere vind i sejlene.

Igen opjusterer den danske shippingkoncern, og nu forventes der et driftsresultat før af- og nedskrivninger (ebitda) på 22-23 mia. dollars for hele året.

Det er en hel del mere end de 18-19,5 mia. dollars, som virksomheden senest har meldt ud til aktiemarkedet. Og det er over dobbelt så meget som Mærsks forventning i begyndelsen af året.

»Investorerne kniber sig i armen og jubler over de unormale tider. Ekstreme rater bliver ved med at få Mærsks containerskibe til at ligne indtjeningsmæssige speedbåde,« skriver Nordnets investeringsøkonom Per Hansen i en kommentar.

Driftsresultatet efter af- og nedskrivninger (ebit) står ifølge Mærsk til at lande på 18-19 mia. dollars, hvilket er mindst 2,5 mia. dollars større end det tidligere udmeldte interval.

Det frie cash flow for hele 2021 forventes at løbe op i mindst 14,5 mia. dollars, mens forventninger til kapitaludgifter for 2021-2022 fortsat ligger i omegnen af 7 mia. dollars.

Det bedre resultat skyldes den ekstraordinære markedssituation inden for søfragt, som har sendt fragtrater for både kort- og langsigtede kontrakter til himmels.

Det skyldes blandt andet, at vestlige forbrugere under coronanedlukningerne har købt løs på nettet af alt fra havestole til motionscykler - ting, der oftest produceres i Kina. Den enorme efterspørgsel under pandemien har lagt pres på forsyningskæderne og ført til trafikpropper, mangel på containere og skabt ringe i vandet af forsinkelser.

Ifølge Mærsk har indtjeningen de to første måneder af tredje kvartal ligget betydelig over de hidtidige forventninger.

»Forventningerne er fortsat underlagt stor grad af usikkerhed som følge af den ekstraordinære efterspørgsel og flaskehalse i forsyningskæderne,« skriver Mærsk i en børsmeddelelse.

Det er tredje gang i år, at Mærsk tager et heftigt skridt opad, hvad angår forventninger til indtjeningen.

Så sent som i starten af august hævede koncernen sin forventning til driftsresultatet (ebitda) fra 13-15 mia. dollars til 18-19,5 mia. dollars.

Det kom efter, at Mærsk i april havde hævet forventningen op til 13-15 mia. dollars fra 8,5-10,5 mia. dollars.

For mange aktionærer og observatører er det lidt af en uvant situation. Shippingindustrien har været en notorisk underdrejet industri i årevis, og de 11 største containerrederier tjente fik ifølge Shippingwatch i samtlige år fra 2012 til 2020 samlet set 24,5 mia. dollars på driften. Det svarer til det beløb, samme rederier samlet set tjente på driften sidste kvartal.

»Det er efterhånden kun fantasien som sætter grænser for hvor godt 2021 bliver,« skriver Per Hansen.

Det tegner også til, at skaren af analytikere skal ud og rette på deres estimater for Mærsk. De aktuelle forventninger ligger gennemsnitligt på en driftsindtjening (ebitda) på 19,9 mia. dollars, hvilket er en hel del lavere, end Mærsks nye prognose.

Læs også