Tendensen fortsætter: Supermarkeder vinder markedsandele fra discountbutikkerne

Forbrugere har under coronakrisen lagt flere indkøbskroner end tidligere i dagligvarekæderne. Især supermarkederne har i årets første del vundet terræn.

Pandemien har skabt nye indkøbsvaner hos fobrugerne og øget salg - især i supermarkederne. Foto: Casper Dalhoff

Flere af landets supermarkedskæder har under pandemien kapret en større andel af væksten i danskernes indkøb end de ellers så succesfulde discountkæder.

Sådan lyder meldingen fra flere dagligvarekæder om den bemærkelsesværdige udvikling, som tog fart først på året og ser ud til at holde ved på bagsiden af krisen.

»Supermarkeder har vundet i et samlet voksende marked på bekostning af discountsektoren,« vurderer koncernchef Tomas Pietrangeli fra købmandskoncernen Dagrofa, der ejer kæder som Meny, Spar og Min Købmand.

Salling Group
  • Salling Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagasiner.
  • Har aktuelt ca. 1.400 butikker i Danmark, Tyskland og Polen. Dertil kommer 300 butikker yderligere i Polen, som Salling Group har overtaget fra britiske Tesco.

  • Med i koncernen er også bl.a. en række onlineshops – herunder Wupti og Skagenfood – samt burgerrestauranter i kæden Carl’s Jr., Starbucks-kaffebarer og Fætter BR-legetøjs-butikker.

  • Er fuldt ejet af Salling Fondene, efter at A. P. Møller-Mærsk tidligere var med i ejerkredsen.

Coronakrisen løftede salget i hele dagligvarehandlen, hvor alle butiksformater gik frem. I foråret kunne Finans dog berette om et nybrud under krisen, da landets supermarkeder under nedlukningen for første gang i en lang årrække tog markedsandele fra den ellers fremadstormende discountsektor.

Discountkæderne er ellers vokset år for år til samlet at sidde på over 40 pct. af markedet. Men nu melder flere aktører om, at fremgangen for supermarkederne er fortsat selv efter at corona-nedlukningerne er fortid.

Udviklingen kan også aflæses i bl.a. tal fra Danmarks Statistik, som indikerer, at supermarkeder og købmænd havde en højere vækst end discountsektoren i første halvår.

Hos Salling Group, der ejer kæderne Netto, Bilka og Føtex, vil ledelsen endnu ikke drage nogen håndfaste konklusioner om holdbarheden af den ændring i markedet, som branchekendere ikke havde forudset før krisen.

»Sammenlignet med foråret, hvor de indefrosne feriepenge blev udbetalt, og forbruget steg voldsomt grundet covid-19, ser vi fortsat, at supermarkederne som helhed vinder. Men det er endnu for tidligt at konkludere, hvorvidt og hvor længe det vil vare ved,« siger presseansvarlig Jacob Krogsgaard Nielsen i Salling Group.

Han oplyser samtidig, at koncernens discountkæde Netto har vundet markedsandele set over hele 2021.

Øget kvalitetsbevidsthed kan supermarkederne i høj grad høste af.

Per Østergaard Jacobsen, direktør i Efficiens

Fra coronakrisen brød ud i marts 2020 og til nu, er salget af dagligvarer vokset, mens årene før var præget af et samlet marked i stilstand.

Covid-19 udløste dog mere hjemmespisning på grund af restriktionerne, og samlet steg det danske marked for dagligvarer i 2020 med 7-8 pct. Fremgangen blev både trukket af butikssalg og vækst i onlinehandlen med dagligvarer.

»Pandemien har accelereret en række forbrugstrends. Mange har været mere låst til hjemmet end før uden rejser og udespisning. I stedet er der købt mere kvalitet i alle varekategorier. Øget kvalitetsbevidsthed kan supermarkederne i høj grad høste af,« mener Per Østergaard Jacobsen, ekstern lektor på Copenhagen Business School og direktør i konsulentselskabet Efficiens.

Mens første del af året var kendetegnet ved fortsatte corona-restriktioner, er disse nu ophævet. Det kan ifølge flere dagligvarechefer måske ændre markedet igen.

»Samfundet er tilbage i højeste gear oven på corona. Det betyder bl.a., at vi ser en normalisering af forbrugeradfærden på dagligvaremarkedet. Dog undtagen på online, som fortsat vokser kraftigt,« mener adm. direktør Kræn Østergaard Nielsen fra Coop Danmark.

Coop Danmark
  • Coop Danmark driver kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Irma, Fakta og Coop 365 med aktuelt tilsammen 1.030 butikker.
  • 345 selvstændige brugsforeninger driver tilsammen 400 af Coops butikker.
  • Ud over dagligvarer har Coop en række andre aktiviteter, bl.a. inden for ejendomme, butikskæden FDB Møbler og en kaffefabrik i Kenya.
  • Dertil kommer onlinehandel.
  • Koncernen ejes af 1,9 mio. medlemmer.

Samme melding lyder fra discountkæden Rema 1000 Danmark.

»Efter sommerferien, hvor landet for alvor åbnede og hverdagen for rigtig mange er vendt tilbage til normaltilstande, kan vi se, at kunderne i stigende grad orienterer sig efter prisen og lægger indkøbene på vej hjem fra arbejde,« siger kommunikationschef Jonas Schrøder fra Rema 1000.

»Stigende råvarepriser i en lang række brancher er måske også med til at skubbe på denne udvikling, hvor mange er blevet meget opmærksomme på, hvor de får mest ud af husholdningsbudgettet.«

Rema 1000 Danmark
  • Discountkæden Rema 1000 er ejet af den norske, familieejede koncern Reitan.
  • Har aktuelt over 350 butikker i Danmark, som drives af lokale franchisetagere.
  • Rema 1000 beskæftiger samlet ca. 14.700 ansatte i Danmark – hovedparten på deltid.

Hos Dagrofa peger Tomas Pientrageli på, at alle i markedet forventer, at tingene glider tilbage til et mere normalt niveau.

»Pandemien har accelereret en række ændringer i markedet, hvor forbrugerne bl.a. har brugt flere penge i det lokale supermarked.«

Læs også