Erhverv

Stigende gaspris uddeler prislussing til 400.000 virksomheder og private

Gasprisen er eksploderet. År til år er prisen seksdoblet, og det rammer nu Danmarks ca. 400.000 virksomheder og private, der er koblet til gasnettet, lyder det fra OK og Energi Fyn.

De stigende gaspriser rammer Danmarks 375.000 husstande med et gasfyr. Men også virksomheder og fjernvarmeværker, der bruger gas i produktionen, står til at blive ramt. Foto: Colourbox.

Der venter Danmarks ca. 400.000 gaskunder en dyr vinter. Det er meldingen fra flere af landets største energiselskaber, efter at gasprisen er eksploderet.

Et kig på European Gas Spot Index viser, at alene den seneste måned er her og nu-prisen på gas steget 77 pct., og år til år er gasprisen seksdoblet.

Gaskunder
  • Der er ca. 400.000 gaskunder i Danmark – 375.000 private og 25.000 virksomheder.
  • De ca. 25.000 virksomheder stod i 2019 for omkring 45 pct. af gasforbruget.
  • De øjeblikkelige priser er historisk høje. Sidst gaskunderne var af høje priser var i 2010-2011.
  • Ud over de direkte gaskunder modtager omkring 500.000 kunder fjernvarme produceret på gas.

I energiselskabet OK, der er blandt de største leverandører af gas til landets ca. 375.000 private gaskunder, slår produktchef Simon Vestergaard Pedersen fast, at de stigende gaspriser vil sætte tydelige tegn i kundernes gasregning.

»Hvis det nuværende prisniveau fortsætter, taler vi om en ekstraudgift på 3-4.000 kr. for en gennemsnitlig privatkunde for at fyre op vinteren igennem,« siger Simon Vestergaard Pedersen.

Prisstigningen rammer alle de gaskunder, der ikke har låst prisen fast. Ifølge OK-chefen har »langt over« 90 pct. af de mere end 100.000 OK-gaskunder valgt et produkt, hvor deres pris følger gasprisen fra måned til måned.

Vi er gået fra en all time low-pris til en all time high-pris. Så det er en helt ekstraordinær situation.

Simon Vestergaard Pedersen, produktchef i OK

I Energi Fyn har situationen fået selskabet til at gå i offensiven på diverse platforme med forklaringer, råd og vejledning til kunderne simpelthen for at undgå at blive fanget i en regulær telefonstorm, når de nye gasregninger lander i kundernes indbakker.

»Ellers vil kunderne tro, at vi har lavet en fejl,« siger adm. direktør Bent Agerholm om de prisstigninger, som den galopperende gaspris vil udskrive til selskabets op mod 80.000 gaskunder.

Han har ikke noget bud på, hvor hårdt den enkelte privatkunde eller virksomhed bliver ramt, da det afhænger af, om kunden har valgt et produkt med fast pris i kort eller længere tid, eller om valget er faldet på en løsning med variable priser eller ligefrem spotafregning af forbruget.

»Det kommer an på, hvilken kontrakt kunden har. Men for kunder med et spotprodukt slår prisstigningen allerede nu igennem krone til krone,« siger Bent Agerholm.

Både OK og Energi Fyn understreger, at man har masser af gas på lager. Derfor handler den øjeblikkelige situation alene om, hvor meget kundernes regning vil stige i den kommende tid.

Selv om virksomheder og private gaskunder ikke skal frygte at stå uden gas, tøver Simon Vestergaard Pedersen ikke med at kalde situationen ekstraordinær.

»Vi er gået fra en all time low-pris (i 2020, red.) til en all time high-pris. Så det er en helt ekstraordinær situation,« siger OK’s produktchef om udviklingen i gasprisen.

Bruges OK-stigningen som pejlemærke for de 375.000 private gaskunder, risikerer den samlede ekstraregning at løbe op i 1,5 mia. kr.

Læs også