Erhverv
BREAKING

Bugnende pengetanke og vækstsult antænder dansk opkøbsbølge

Der er fuldt blus under opkøbsaktiviteten i Norden, som er mere end tredoblet i år. I Nordea oplever man, at danske selskaber beholder deres milliardkreditter fra coronakrisen for at have penge på kistebunden til opkøb.

Opkøbsmarkedet er brandvarmt. I sidste uge slog GN Store Nord til og købte en gamervirksomhed for 8 mia. kr. Foto: GN Store Nord

I M&A-afdelingerne landet over mærker man tydeligt, at danske virksomheder igen er blevet sultne efter at købe sig til vækst.

I den forgangne uge slugte høreapparat- og headsetkoncernen GN Store Nord gamervirksomheden SteelSeries for 8 mia. kr. Nogle dage senere kom turen til it-koncernen Netcompany, der snuppede en græsk konkurrent for knap 2 mia. kr. Og de er langtfra alene om at finde den helt store pengepung frem.

»Der er masser at lave. Vi ser en stigning i M&A-aktiviteten i øjeblikket, og derfor vil det være naturligt at tro på, at der også er en stigning blandt danske virksomheder generelt,« siger Michael Eriksen, der leder PWC’s corporate finance-afdeling.

Den oplevelse bakker tallene op om. Ifølge Nordea er det nordiske M&A-marked målt på værdi banket i vejret med over 200 pct. indtil videre i år i forhold til samme periode sidste år. Det skal ses i forhold til, at aktiviteten i Europa generelt har taget et spring på lidt over 100 pct.

»Der er mange, der er velpolstrede, men som har været forsigtige. Nu, hvor virksomhederne kan overskue covid-19, er de klar til at være mere aggressive,« siger Thomas Knaack, co-head for corporate finance hos Danske Bank.

Nu, hvor virksomhederne kan overskue covid-19, er de klar til at være mere aggressive.

Thomas Knaack, co-head for corporate finance hos Danske Bank

Den fornyede interesse for at købe sig til vækst smitter også af på bankernes låneafdelinger. I Nordea har en del af især de lidt større kunder valgt at beholde en portion af de kreditter, de ekstraordinært fik af bankerne under coronakrisen. Denne gang skal de dog ikke bruges som kriseberedskab.

»Mange af de kreditter har de ikke fået brug for, fordi det ikke er gået så galt, som man regnede med. Men i stedet for at lukke kreditterne har de lavet dem om til faciliteter, de kan bruge til opkøb,« siger Bjørn Bøje Jensen, der er erhvervskundechef i Nordea.

Derudover udsteder dansk erhvervsliv obligationer i stor stil, hvilket også giver penge til at købe op for.

Især industrielle køberes interesse i at købe op er braget i vejret på det seneste. Da GN Store Nord i sidste uge offentliggjorde købet af Steelseries, havde sælgeren - en kapitalfond - allerede igangsat en proces med at få Steelseries børsnoteret.

»Vi ser, at det ikke kun er kapitalfonde, der er aktive. Der er også strategisk interesse. Vi har også et par salgsprocesser, hvor der tidligere primært var private equity (fonde,red.) inde over med nogle få industrielle spillere, men hvor vi nu ser en 50/50-fordeling,« siger Thomas Knaack.

Man kan spørge sig selv, hvorfor en god virksomhed skal igennem en eller to kapitalfonde, før den ender på industrielle hænder.

Niels Bang-Hansen, erhvervskundechef i Danske Bank

Ifølge erhvervskundechef i Danske Bank Niels Bang-Hansen er dette muligvis starten på, at de industrielle selskaber rykker mere i offensiven for ikke at gå glip af de afkast, som kapitalfondene tidligere har høstet.

Eksempelvis har førnævnte SteelSeries to gange været ejet af kapitalfonde, før GN Store Nord slog til. Så sent som i 2019, da kapitalfonden Axcel overtog selskabet, blev SteelSeries værdiansat til 2 mia. kr.

»Så kan man spørge sig selv, hvorfor en god virksomhed skal igennem en eller to kapitalfonde, før den ender på industrielle hænder. Kunne de industrielle selskaber ikke selv have fået den værdiskabelse? Det er vel det spørgsmål, flere af de industrielle selskaber begynder at stille sig selv,« siger han.

Læs også