Erhverv

Facebook gik ned - danskerne læste nyheder i stedet

Under Facebook og Instagrams nedbrud mandag aften oplevede danske medier en trafikstigning.

Facebook gik ned, og i stedet søgte danskerne til de traditionelle nyhedsmedier. REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo

En intern fejl hos Facebook medførte, at samtlige af Facebooks tjenester mandag aften var nede. For danske nyhedsmedier og hjemmesider medførte det i stedet en trafikstigning på 19% flere besøg og 40% flere sidevisninger fra smartphone, viser nye tal fra Dansk Online Index.

Det skriver Danske Medier i en pressemeddelelse.

Det svarer til godt og vel 500.000 flere besøg på tværs af danske medier og 5.500.000 flere sidevisninger, hvis man sammenligner med det samme tidsrum mandagen før.

Det var de 20 største redaktionelle nyhedsmedier, der stod for over 80% af trafikken, viser tallene fra Danske Medier. Ser man på hele mandagen fik disse 23% flere sidevisninger sammenlignet med sidstes uges tal, selvom Facebook altså kun var nede om aftenen.

Fejlen hos Facebook mandag aften skyldtes et fejlslagent forsøg på at kalibrere Facebooks routere. Samlet set var tjenesterne, der også inkluderer Instagram, Messenger og WhatsApp, nede i over seks timer fra klokken 19 mandag aften.

»Det er ganske tankevækkende, når vi samtidig fra interne Facebook-lækager har fået indsigt i, hvordan Facebooks algoritme prioriterer kilder, der bidrager til splittelse og vrede. Men med Facebook-algoritmen ude af spillet valgte danskerne altså traditionelle nyhedskilder. Det bør være et meget stærkt argument for, at Facebook tvinges til at give offentligheden indsigt i sin algoritme og om nødvendigt ændre den,« siger adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup i pressemeddelelsen.

I en mail til Politiken skriver kommunikationschef for Facebook i Norden, Camilla Nordsted, at hun ikke kan se sammenhængen mellem nedbruddet og den ønsket fra Danske Medier om mere transparens omkring Facebooks algoritmer.

»Vi har ved flere lejligheder beskrevet, hvordan vores algoritmer fungerer, og lancerer løbende nye værktøjer for at give brugerne både øget kontrol og transparens«, skriver hun til Politiken.

Læs også