Serier
BREAKING

Turismen taber 40 milliarder: Halvdelen af selskaberne har underskud

En tredjedel af selskaberne i turisme- og oplevelsesbranchen er så økonomisk hårdt pressede, at de er i fare for lukning. Der skal turbo på at få udenlandske turister tilbage, lyder opfordringen fra DI.

Corona rammer verden
Det er især manglen på udenlandske turister, som fører til milliardtab for de danske turismevirksomheder.
Foto: Katrine Marie Kragh

Coronakrisen har ramt tusindvis af virksomheder indenfor turismen så hårdt, at mange af dem er truet på eksistensen.

Pandemien har kostet turisme- og oplevelseserhvervet mere end 40 mia. kr. i tabt omsætning alene i 2020. Halvdelen af alle selskaber i et af Danmarks største erhverv havde underskud i fjor, og udfordringerne er fortsat i 2021.

Masser af firmaer har påtaget sig omfattende gæld for at overleve, og en tredjedel er så økonomisk pressede, at de har en markant større risiko for at måtte lukke.

»Der er meget stor risiko for, at mange virksomheder i erhvervet må lukke eller går konkurs, fordi de ikke er økonomisk polstret. Vi går ind i en lang og mørk periode, som for store dele af branchen er lavsæson med markant lavere aktivitet og omsætning,« siger Henriette Søltoft, vicedirektør i DI.

De dystre tal fremgår af en analyse af de nyeste årsregnskaber for mere end 2.000 virksomheder inden for turisme og oplevelser, som DI har udarbejdet.

Henriette Søltoft understreger, at krisen har bidt sig yderligere fast i år, fordi omsætningen inden for turisme i første halvår af 2021 var 54 pct. mindre end i samme periode i 2019.

Ifølge Det Nationale Turismeforum er der udsigt til en længevarende krise for erhvervet, og i DI forudser man betydelige senfølger langt frem i tiden, som kan gøre det svært at komme igennem krisen.

»Velpolstrede firmaer kan godt klare et par år med underskud. Men selskaber med stor gæld og høje renteudgifter har mindre råderum til investeringer i de kommende år. De har derfor større risiko for at gå konkurs,« siger Henriette Søltoft.

Hun fremhæver, at den bedste måde at forebygge konkurser er et hurtigt comeback for turismen i Danmark. Det er nemlig virksomheder, som er afhængige af mange udenlandske turister, som er hårdest ramt.

»Der skal sættes fuld fart på markedsføringen af Danmark, så vi kan få turisterne hurtigt tilbage. Vi er kommet godt igennem coronakrisen i forhold til de fleste andre lande, og det giver os en unik fordel. Restriktionerne er væk, og det er trygt at rejse hertil. Det momentum skal vi udnytte. Vi har en god fortælling, som skal foldes ud i kampagner i udlandet. Det er vigtigt, at Danmarks ambassader også bidrager,« siger Henriette Søltoft.

Danmark er et godt sted, og det skal vi udnytte. Hvis ikke, vi gør det, så står andre destinationer klar.

Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavne

Hun tilføjer, at det også er vigtigt at tiltrække store sportsbegivenheder, konferencer og events til Danmark. Det tiltrækker mange gæster og skaber stor omsætning i andre erhverv. Samtidig bidrager det til at gøre Danmark kendt.

Manglen på udenlandske rejsende mærkes tydeligt hos Københavns lufthavn. Mange danskere er begyndt at rejse ud i Europa, men det halter med trafikken den anden vej. Før pandemien rejste seks millioner udenlandske turister og forretningsfolk gennem terminalerne i lufthavnen.

»Genopretningen af den trafik er ikke kommet i gang. Det rammer udover lufthavnen også hoteller, konferencer, kultur, restauranter og alle andre dele af turisme- og oplevelsesøkonomien hårdt,« siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavne A/S.

Der er lang vej igen og særligt for vores københavnske hoteller.

Søren Faerber, direktør for Scandic Hotels i Danmark

Han opfordrer derfor til, at Danmark markedsføres aktivt som en spændende og ikke mindst en sund og sikker destination.

»Danmark er et godt sted, og det skal vi udnytte. Hvis ikke, vi gør det, så står andre destinationer klar. Der er stor konkurrence om at få turisterne tilbage,« siger Peter Krogsgaard.

Analysen fra DI viser, at der er store geografiske forskelle på, hvor hårdt turismeerhvervet er ramt.

Værst er situationen i hovedstadsområdet, hvor 6 ud af 10 virksomheder i erhvervet havde underskud i 2020. Til sammenligning er det kun hvert tredje selskab i Nordjylland, som havde røde tal på bundlinjen i fjor.

»Det skyldes i høj grad, at hovedstaden har den højeste andel af udenlandske turister, mens andre regioner har forholdsvis flere danske besøgende,« siger Henriette Søltoft.

Vi er kommet godt igennem coronakrisen i forhold til de fleste andre lande, og det giver os en unik fordel.

Henriette Søltoft, vicedirektør i DI

Hotellerne er et godt eksempel på den geografiske skævhed. Scandic-kæden har 28 hoteller i Danmark, som er fordelt over hele landet, og udviklingen har været vidt forskellig.

»Da pandemien rasede, havde vi hoteller i provinsen med en belægning på 20 pct., mens nogle af vores hoteller i hovedstaden solgte mindre end 20 pct. af værelserne,« siger Søren Faerber, direktør for Scandic-hotellerne i Danmark.

Lige nu er der travlt på mange af kædens hoteller, fordi restriktionerne er væk, så mange virksomheder har et opsparet behov for at holde møder og konferencer. Men der mangler fortsat masser af udenlandske turister.

»Der er lang vej igen og særligt for vores københavnske hoteller. Vi kan mærke, at der er flere svenske og norske gæster, Men der er fortsat rejserestriktioner i nogle lande i Sydeuropa, ligesom det har lange udsigter, før de oversøiske turister vender tilbage,« siger Søren Faerber.

Læs også