Erhverv

Børnetøjfirmaet Pompdelux henter millioner på mere onlinesalg

For første gang i flere år kan Pompdelux, der sælger børnetøj, præsentere et tocifret millionoverskud. Alligevel forventer ledelsen et lavere resultat fremadrettet.

Marianne Hoffmann, ejer og direktør af PompdeLux, der producerer børnetøj og sælger det i otte forskellige lande. Arkivfoto: Katrine Marie Kragh

Under coronapandemien har det danske børnetøjsbrand Pompdelux skruet gevaldigt op for det digitale salg og sat skub i nye tiltag som digitale events og salg via sociale medier.

Det har resulteret i, at virksomheden trods krisen er kommet ud af det skæve regnskabsår 2020/2021 med fremgang på bundlinjen på 5 mio. kr. Derved landede Pompdelux et overskud på 14,1 mio. kr. efter skat mod 9 mio. kr. i 2019/2020.

»Ledelsen finder resultatet for regnskabsåret 2020/2021 bedre end forventet og ser med stor tilfredshed på den måde virksomheden har fundet en ny normal i en turbulent tid. Effekten af optimeringer, tilpasninger og ændrede strategier gav synlige resultater,« lyder det i et nyt regnskab.

Fremgangen betyder, at Pompdelux igen er på vej mod sin storhedstid og for første gang siden 2016/2017 er det lykkedes virksomheden at sikre et tocifret millionoverskud på bunden.

Alligevel er der skår i glæden hos det danske børnetøjsselskab, der blev stiftet i 2006.

Bruttofortjenesten er nemlig faldet de seneste fem år, samtidig med at Pompdelux fremadrettet forventer en »usikker tid med kraftige stigninger på råvarer og containerfragt«.

Sidstnævnte har også fået ledelsen til at nedjustere forventningerne til den kommende regnskabsperiode.

Pompdelux holder til i Aarhus og blev stiftet af Marianne Hoffmann og Pia Holmen Møller, som dog blev købt ud i 2015.

Selskabet har tidligere fortalt, hvordan det benytter sig af en noget utraditionel salgskanal.

Pompdelux sender nemlig sine omkring 350 freelance-salgskonsulenter direkte hjem til forbrugerne for at vise de forskellige kollektioner frem. Metoden kaldes home shopping og forbindes især med virksomheden Tupperware, der ligeledes sælger direkte til forbrugerne gennem forskellige private events.

Marianne Hoffmann har tidligere givet udtryk for, at flere kapitalfonde har været interesseret i at købe Pompdelux.

Direktøren har dog samtidig afvist, at hun vil skille sig af med selskabet. Sidste år blødte hun dog en smule op.

»Man skal aldrig sige aldrig, men det er ikke det, der står højest på min ønskeseddel i øjeblikket,« sagde hun til Finans.

Egenkapitalen i Pompdelux lyder i seneste regnskab på omkring 45 mio. kr.

Læs også