Serier

Rejsebureau kan ikke følge med: Må sige nej til kunder

Jysk Rejsebureau mærker travlheden på bagsiden af coronakrisen. Interessen er så stor, at der kan være flere ugers ventetid på skræddersyede rejser.

Corona rammer verden
Foto: AP/Michael Probst

Travlheden er tilbage hos Jysk Rejsebureau. Selskabet med hovedkvarter i Aarhus har forespørgsler fra så mange rejselystne kunder, at man simpelthen ikke kan nå at betjene dem alle.

»Vi har så travlt, at vi ikke kan følge med. Derfor må vi hver dag afvise kunder, som egentlig gerne ville rejse med os,« siger Niels Amstrup, adm. direktør i Jysk Rejsebureau.

Siden maj og juni har bureauet uge for uge mærket en støt stigende rejselyst, så nu er situationen vendt på hovedet. I vinter var der stille ved telefonerne, og der blev ikke solgt ret mange rejser. Nu er der masser af henvendelser, så tiden er en udfordring.

»Vores rejsekonsulenter er fuldt bookede, og der kan være flere ugers ventetid. De har ikke tid til at skræddersy rejserne i den takt, som der er efterspørgsel efter.«

Ifølge Niels Amstrup sælger Jysk Rejsebureau i øjeblikket mellem 50 og 60 pct. af det antal rejser, som man gjorde før covid 19. Andelen kunne være højere, hvis man havde flere ansatte.

De har ikke tid til at skræddersy rejserne i den takt, som der er efterspørgsel efter.

Niels Amstrup, adm. direktør i Jysk Rejsebureau.

Niels Amstrup oplyser, at man har rekrutteret 25 medarbejdere siden juni, og man vil gerne ansætte flere.

Men det er en længere proces, før de nye medarbejdere er oplært og kender systemerne og procedurerne. Det er en kompleks opgave at planlægge individuelle rejser.

Samtidig er det blevet mere tidskrævende at skræddersy rejserne. Der er mange spørgsmål omkring corona og restriktioner, og reglerne ændrer sig hele tiden. Flyselskaberne ændrer også tidsplanerne langt oftere end tidligere, og det tager også tid og opmærksomhed.

»Samtidig arbejder vi i lande og regioner ude i verden, hvor man først er ved at komme i gang efter at have været lukket ned på grund af pandemien. Svartiderne er længere, og det kræver mere arbejde,« siger Niels Amstrup.

Rigtigt mange rejsebureauer ville ønske, at de havde lige så travlt som Jysk Rejsebureau. Selskabet har ikke nogen entydig forklaring på, hvorfor man har så mange henvendelser.

Niels Amstrup peger dog på, at bureauet primært har kunder, som er rejselystne og selvstændige. Der er også en overvægt af unge rejsende. Netop disse grupper er mindre tilbageholdne og har en stor opsparet rejselyst.

»Samtidig har vi 80-90 destinationer i vores program, så der er meget at vælge imellem,« siger Niels Amstrup.

I 2019 før coronakrisen solgte Jysk Rejsebureau 34.700 rejser og havde 100 ansatte. Staben blev reduceret til 45 medarbejdere i det tidlige forår, og nu er man 70.

I 2021 venter selskabet af sælge 25 pct. af rejserne sammenlignet med før covid 19. I 2022 er forventningen at nå 75 pct. af det tidligere niveau.

Læs også