Erhverv

På Island står Orca, der er verdens største CO2-støvsuger - men den er slet ikke stor nok

Anlægget suger hver dag 10 tons CO2 ud af atmosfæren. Men hvis det skal batte i det store billede, skal det være meget større.

Artiklens øverste billede
Orca-anlægget begyndte at køre i starten af september i år. Indenfor to-tre år vil virksomheden bag bygge et ti gange større anlæg. Foto: Pressefoto

Det er verdens største af sin slags. Men alligevel er det lillebitte sammenlignet med det behov, der er.

Anlægget, der hver dag fjerner 10 tons CO2 fra luften, står på Island og har fået navnet Orca. Formålet med Orca-anlægget er at hjælpe verden med at blive klimaneutral for at bremse klimaforandringerne.

Orca fungerer som en enorm støvsuger, der bogstavlig talt suger CO2 ud af luften og efterfølgende lagrer det i undergrunden. En metode, der kaldes CO2-fangst og -lagring eller CCS, og der bliver satset stort på teknologien både herhjemme og internationalt.

Senest har Novo Nordisk Fonden bevilget 630 mio. kr. til verdens første forskningscenter med fokus på CO2-fangst, som skal ligge ved Aarhus Universitet.

Men med sine 10 tons om dagen, fjerner Orca-anlægget en forsvindende lille del af de globale udledninger, og der er behov for en alvorlig opskalering, hvis løsningen for alvor skal spille en rolle på vejen mod en klimaneutral verden.

Den gennemsnitlige dansker har et globalt klimaaftryk på 11 tons CO2 om året. Det viser en rapport fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet. Det betyder, at Orca-anlægget fjerner, hvad der svarer til omkring 332 danskeres årlige udslip.

Ifølge FN’s klimapanel vil det blive helt nødvendigt at fjerne CO2 fra luften, hvis verdens ledere skal gøre sig forhåbninger om temperaturstigninger på under 2 grader, som Paris-aftalen foreskriver. Panelet estimerer, at selv hvis udledningerne falder drastisk, vil det være nødvendigt at fjerne mellem 10 og 20 mia. tons CO2 hvert år indtil 2100. Det skriver CNN.

Orca-anlægget er et samarbejde mellem det schweiziske selskab Climeworks og det islandske selskab Carfix, der begge er specialiserede i CO2-fangst.

»CO2-fangst og -lagring kommer ikke til at blive løsningen på klimaforandringer. Men det er en løsning. Og det er en af de mange løsninger, vi er nødt til at implementere, for at kunne nå det store mål, vi skal. Først og fremmest skal vi stoppe med at udlede CO2, og stoppe med at bruge fossile brændstoffer, der er den hovedsagelig kilde til CO2 i atmosfæren,« siger Sandra Ósk Snæbjörnsdóttir, geolog hos Carbfix, til CNN.

Det er meningen, at Orca-anlægget skal drives kommercielt ved at sælge klimakreditter til virksomheder, der ønsker at nedbringe deres netto-udledning.

Climeworks’ stifter og adm. direktør, Jan Wurzbacher, fortæller til nyhedsbureauet Reuters, at virksomheden oplever stor efterspørgsel og har kunder som Microsoft og Audi. Derfor vil Climeworks bygge et ti gange større anlæg indenfor de næste to-tre år.

Prisen for at fjerne et ton CO2 via anlægget på Island er omkring 4.000 kr. Det er stadig langt mere end de fleste andre tiltag, skriver Ingeniøren.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.