Erhverv

Tesla nærmer sig toppen af brand-poppen

De 10 dyreste mærker i verden lader sig ikke slå omkuld af en coronapandemi. Apple er stadig det dyreste brand i verden, men Tesla haler ind. Den eneste dansker i top-100 er Lego.

Med en vækst i brandværdi på 184 pct. i 2021 nærmer Tesla sig top-10 over de mest værdifulde brands, viser analysen fra Interbrand.

Tesla nærmer sig med blæsende fart listen over de 10 mest værdifulde selskaber i verden.

Elon Musks bilfirma er nu nummer 14 på liste og i værdi meget langt fra førstepladsen, Apple.

Men med en vækst, der nærmest fordobler værdien på et år, ser Tesla ud til at nå ind i top-10 næste år.

Det viser den årlige ranking af de kostbareste brands i verden, lavet af Interbrand.

Selv om verden væltede rundt i en coronakrise, er der ingen forandringer i topen af listen.

Det er fortsat Apple, Amazon og Microsoft, der sidder tungt på de øverste placeringer.

På den ene side afspejler det, at verden er ved at vende tilbage til normalen.

På den anden side viser listen over de hurtigst voksende brands, at der skal mere til end blot at servicere kunderne.

»De mest inspirerende brands udbreder deres lederrolle udover deres direkte produktkategori til at påtage sig de største udfordringer, vi står over for. Tesla, der er vokset mest i dette års rapport, driver os mod en ”low-carbon” fremtid og er førende i den kategori,« konstaterer Charles Trevail, adm. direktør for Interbrand.

Udover Tesla er selskaber som Salesforce og PayPal blandt højdespringerne. Salesforce specialiserer sig i at hjælpe virksomheder med at forbedre deres relationer til kunderne. PayPal er et eksempel på en virksomhed, der sikrer lige adgang til alle i form af et betalingssystem, der kan bruges over hele kloden, pointerer Interbrand.

I gennemsnit er de mest værdifulde brands blevet 10 pct. mere værd i 2021 mod en vækst på kun 1,3 pct. i 2020.

Man skal meget langt ned på listen for at finde et dansk brand. På en plads som nummer 71 ligger Lego, som Interbrand har tildelt en værdi på 9,1 mia. dollars eller små 60 mia. kr.. Det er det eneste danske navn i top 100.

Værdien på 60 mia. kr. er temmelig langt fra de omkring 400 mia. kr., som nogle analytikere for nyligt vurderede Legos markedsværdi til, hvis selskabet skulle på børsen.

Forklaringen skal findes i den måde, Interbrand opgør værdien af de store varemærker. Det er sammensat af tre komponenter: en analyse af den finansielle udvikling, den rolle som brandet spiller i forbrugerens købsbeslutning og brandets konkurrencestyrke.

Læs også