Erhverv
BREAKING

Carlsberg opjusterer efter stærkt salg efter genåbningen

Kraftig opjustering efter et stærkt kvartal hvor væksten i indtjening ventes at stige med 10-12 pct. fra tidligere 8-11 pct.

Carlsberg har offentliggjort sin handelsopdatering for tredje kvartal. Foto Carlsberg.

Carlsberg har foretaget en markant opjustering af forventningerne til driftsoverskuddet i 2021.

Bryggeriet forventer nu, at kunne levere en vækst i driftsoverskuddet på 10-12 pct. mod tidligere 8-11 pct.

Carlsberg har ellers allerede en gang i år opjusteret sine forventninger, men alligevel er det gået bedre end ventet.

»Vi har været meget tilfredse med den høje grad af modstandsdygtighed, vores forretning har vist i løbet af de seneste 18 måneder, og vi er glade for, at vi er i stand til at opjustere vores indtjeningsforventninger for 2021, og lancere det fjerde kvartalsvise aktietilbagekøbsprogram på trods af de fortsatte udfordringer, som pandemien udgør,« siger koncernchef Cees t’Hart fra Carlsberg Group .

Carlsberg-aktien har ellers ligget underdrejet det meste af dagen, fordi konkurrenten Heineken har offentliggjort et ringere end ventet regnskab for tredje kvartal.

Kursen på Carlsbergs aktier er da også vendt rundt med en stigning på omkring 1,5 pct. umiddelbart efter opjusteringen.

Omsætningen i tredje kvartal landede på 19,7 mia. kr. og er pænt bedre end analytikernes forventninger.

Og med et volumentab i Vesteuropa på blot 0,1 pct. er det klart bedre end Heineken, der tabte mere.

»Vi er tilfredse med værdi- og volumenvæksten i 3. kvartal, hvilket resulterede i en solid organisk vækst på 7 pct. Desværre er vores folk, kunder og virksomheder på mange markeder fortsat stærkt påvirket af COVID-19. Det er opmuntrende, at mange ølmarkeder i Europa er ved at komme sig efter pandemien, hvilket giver folk mulighed for at socialisere og vende tilbage til restaurationsbranchen,« siger Cess t’Hart.

Bryggeriet lancerer samtidig et program for tilbagekøb af egne aktier på 1,25 mia. kr., hvilket bringer det samlede tilbagekøb i år op på 4 mia. kr.

Carlsberg holder i morgen et conference call for presse og analytikere. Det vil måske afsløre flere tal for de enkelte regioner end meddelelsen om opjusteringen.

Vesteuropa havde en volumennedgang, men omsætningen gik frem med 2,2 pct. til knap 9 mia. kr.

I Asien, der er bryggeriets næststørste region, gik salget frem med 7,9 pct. målt i volumen og 13,3 pct. målt på omsætning til 5,5 mia. kr.

I Central og Østeuropa var fremgangen på 2,6 pct. i volumen og 8,6 pct. i omsætningen til 5,25 mia. kr.

Ser man på de enkelte produktkategorier, så gik salget af alkoholfri øl frem med 10 pct. i kvartalet, mens specialøl lagde yderligere 5 pct. til i volumen.

Blandt de øvrige hovedmærker havde Tuborg en fremgang på 6 pct., Carlsberg på 1 pct., Somersby med 4 pct. og Kronenbourg Blanc ikke mindre end 19 pct. i fremgang.


Læs også