Erhverv

Goodiebox vil omsætte for en milliard og på børsen i 2024 – sidste år blev det til tocifret millionunderskud

Danske Goodiebox Aps brænder penge af i millionvis for at hente omsætningsvækst og markedsandele, der skal danne grundlag for en succesfuld børsnotering i 2024.

Goodiebox blev stiftet i 2012 af makkerparret Rasmus Schmiegelow og Nikolaj Leonhard-Hjort, der begge fortsat ejer andele. Førstnævnte er desuden adm. direktør for foretagendet. Foto: Goodiebox Forretningsmodellen er skønhedsprodukter på abonnementsbasis, hvorfor der ifølge den adm. direktør har været særligt behov for bl.a. at styrke det teknologiske og markedsføringen. Foto: Goodiebox

Mange direktører ville nok få en smule sved på panden, hvis regnskabsafdelingen smed et årsregnskab på skrivebordet med et tab på små 34 mio. kr. på bundlinjen.

Men sådan forholder det sig imidlertid ikke hos Rasmus Schmiegelow, der er adm. direktør i den danske kosmetik-virksomhed Goodiebox, som sælger skønhedsprodukter på abonnementsbasis i bl.a. Sverige, Norge, Finland, Holland, Belgien og Tyskland.

Det, der er planen, er, at vi skal børsnoteres i 2024. Så det er aftalen med investorerne og det, vi arbejder hen imod. Der skal vi gerne have en milliard i omsætning og også gerne være profitable.

Rasmus Smiegelow, adm. direktør og medstifter af Goodiebox

Det tocifrede millionunderskud i det netop offentliggjorte regnskab for 2020/2021 er nemlig et udtryk for, at der er blevet investeret massivt i nye medarbejdere, teknologiske løsninger og markedsføring for at pumpe omsætningen op på nye niveauer med en markant rekordomsætning på 300 mio kr., hvilket er 100 mio. kr. mere end sidste år, fortæller han.

»Det er især den udenlandske forretning, der driver forbedringen på toppen,« siger adm. direktør og medstifter af Goodiebox, Rasmus Schmiegelow, som bl.a. melder om en omsætningsstigning på 350 pct. i Tyskland, mens også lande som Holland og Belgien er med til at drive omsætningen op.

Uagtet omsætningsvækst har Goodiebox kørt med større millionunderskud de seneste år, og i år var det egentligt planlagt, at det skulle gå i nul. Det ændrede sig dog grundet bl.a. coronakrisen, der ifølge direktøren dannede grundlag for at kunne ekspandere yderligere, hvis virksomheden og investorerne var villige til i endnu et år at brænde penge af.

Og det ville de.

»Det var en beslutning, der blev taget undervejs, fordi vi kunne se, at vi havde så godt fat i den udenlandske vækst. Vi kunne tage markedsandele fra nogle af de konkurrenter, vi har i Europa. Det har kostet penge, men det havde vi opbakning til, for vi kunne se, at det var rigtig fornuftigt,« siger den adm. direktør.

Og der er en særlig årsag til, at Goodiebox og dets investorer ser det fornuftige i omsætningsvækst og erobringen af markedsandele netop nu.

Det danske kosmetikfirma har nemlig store og konkrete ambitioner om at runde én milliard i omsætning i 2024, hvor virksomheden og investorerne bag håber på samtidigt at kunne gøre indtog på børsen, fortæller Rasmus Schmiegelow til Finans.

»Det, der er planen, er, at vi skal børsnoteres i 2024. Så det er aftalen med investorerne og det, vi arbejder hen imod. Der skal vi gerne have en milliard i omsætning og også gerne være profitable,« siger den adm. direktør, der håber på, at børsnoteringen bliver i Danmark, selvom Tyskland efter planen er det største marked til den tid.

Han mener, at børsnoteringen er den helt rette vej at gå for den fremadstormende kosmetik-virksomhed.

»Selvom der er store brands, der laver masser af opkøb indenfor kosmetikområdet, så skal Goodiebox fortsætte med at være uafhængigt, så vi hele tiden kan tilbyde de bedste produkter til vores medlemmer uden interesser fra de enkelte beauty-brands. Og det vil en børsnotering give os mulighed for, samtidigt med at den vil give os ekstra kræfter til at vokse ud over Europa,« siger han.

Goodiebox Aps er ejet af Goodiebox Holding Aps, som har en række investorer i ejerkredsen. Blandt disse kan bl.a. nævnes Morten Strunge, der desuden er bestyrelsesformand i foretagendet.

Det blev stiftet i 2012 af Rasmus Schmiegelow og Nikolaj Leonhard-Hjorth. Sidstnævnte er menigt bestyrelsesmedlem og også medejer, mens førstnævnte i dag besidder stillingen som adm. direktør for selskabet, mens han samtidigt er den største enkeltaktionær.

Læs også
Top job