Matas-rival har fordoblet medlemstal under coronakrisen
Kosmetikvirksomheden Goodiebox har mere end fordoblet både medlemstal og omsætning i 2020 - og planen er stadig at blive nr. 1 i Europa.
Der skal åbenbart mere end en global pandemi til, før danskerne opgiver deres skønhedsrutiner. Eller også er det netop under en krise, at der er behov for lidt selvforkælelse.
Coronakrisen har i hvert fald været barmhjertig ved kosmetikvirksomheden Goodiebox - ja faktisk har den været direkte medvirkende til, at Matas-rivalen i 2020 slog rekord i antal medlemmer, forklarer adm. direktør og medstifter, Rasmus Schmiegelow.
Virksomheden blev stiftet i 2012 af Rasmus Schmiegelow og Nikolaj Leonhard-Hjort og leverer æsker med skønhedsprodukter på abonnement. Det vil sige, at man hver måned modtager en ”goodiebox”, som man ikke kender indholdet af.
I sine første 7,5 leveår, voksede Goodiebox’ medlemstal fra 0 til 100.000 medlemmer. Ved udgangen af 2020 havde mere end 220.000 skrevet sig op til et abonnement. Og det er Rasmus Schmiegelow meget tilfreds med.
»Det, der i første omgang tog os 7,5 år, har vi nu formået at gøre på ét. Vi har været meget mere effektive i den måde, vi arbejder på, og har derfor mere end fordoblet både omsætning og medlemstal. Det var corona også med til at gøre,« siger han.
Goodiebox har et mål om at blive nr. 1 i hele Europa, og det kræver sine investeringer i både Danmark og udland. Af samme årsag, viser virksomhedens seneste regnskab et underskud på ca. 34 mio. kr. Det er både forventet og helt efter planen.
»Det koster selvfølgelig penge at vokse, som vi har gjort i år,« forklarer Rasmus Schmiegelow og fortsætter:
»Det er efter planen, så der er budgetteret med det. Vi blev naturligvis overraskede over corona ligesom alle andre, men vores medlemmer har heldigvis holdt fast, så den høje vækst er fortsat.«
Virksomheden satser på nulresultat i det kommende regnskabsår.
Kosmetikvirksomheden har lige nu kunder i ni europæiske lande, hvor særligt Tyskland er et stort marked.
Ifølge Rasmus Schmiegelow var planen at lancere i Frankrig i 2020, men det blev udskudt på grund af coronakrisen.
På grund af Brexit, afventer virksomheden ligeledes, om man skal sætte flere kræfter ind på det engelske marked.