Erhverv

Danskere fik millioninvestering i USA's "Løvens Hule": Dagene efter blev de bedste i virksomhedens historie

Det danskstiftede selskab The Magic 5 fik en millioninvestering i det amerikanske tv-program "Shark Tank". Ideen til de specialdesignede svømmebriller opstod efter en forglemmelse på en ferie, fortæller stifterne.

I "Shark Tank" efterspurgte iværksætterne en halv mio. dollars, men de kunne gå derfra med det dobbelte.
Foto: The Magic 5

På en sportsferie til Fuerteventura havde Bo Haaber glemt sine svømmebriller.

Bo Haaber er triatlet, så svømmebriller er nødvendige. Men ingen af de briller, han kunne opstøve på den kanariske ø passede ham. De strammede, gav røde mærker rundt om øjnene eller lukkede vand ind.

»Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at jeg ikke kan finde et par svømmebriller, der passer, tænkte jeg. Man må kunne bruge nogle af de nye teknologier til at skabe en bedre oplevelse,« siger Bo Haaber.

Herefter ringede han til sin nevø, Rasmus Barfred, der også dyrker triatlon. Han havde det samme problem. Også Niklas Hedegaard, der er professionel svømmer og Rasmus Barfreds bedste ven, kunne genkende problemet.

Sammen besluttede de tre at udvikle et produkt, der kunne gøre svømmeoplevelsen bedre.

»Da vi fik ideen, var det ikke skrevet i kortene, at vi skulle ud og være entreprenører. Jeg havde et godt job, som jeg var superglad for, men vi kunne simpelthen ikke lade være med at forfølge denne her idé. Vi syntes, det skreg til himlen, at der ikke var nogen, der havde gjort noget ved det her problem,« siger Bo Haaber.

De udviklede en teknologi, som via en app på telefonen kan scanne en svømmers ansigt, så der kan produceres et par svømmebriller, der passer den enkelte perfekt. Og i 2017 stiftede de virksomheden The Magic 5 og igangsatte en Kickstarter-kampagne.

Vi har snakket utrolig meget om, hvor mange kunder vi har fået siden i fredags.

Rasmus Barfred, medstifter og medejer af The Magic 5

Kampagnen gik godt, og udover at indsamle 120.000 dollars, svarende til knap 770.000 kr., fik de også værdifuld viden og feedback fra en masse svømmere. Det kunne bruges til at optimere den bagvedliggende teknologi.

I dag bor både Bo Haaber og Rasmus Barfred i USA med deres familier, mens Niklas Hedegaard bor i Danmark. The Magic 5 har 20 ansatte, hvor den ene halvdel arbejder i hovedkvarteret i North Carolina, og den anden halvdel arbejder andre steder i USA og Europa.

»Vi har haft et ønske om at designe en forretning, der fra starten var global frem for lokal,« siger Rasmus Barfred.

I juli deltog to af de tre stiftere i tv-programmet ”Shark Tank”, der er den amerikanske udgave af tv-programmet ”Løvens Hule”. I programmet, der blev vist for millioner af seere på ABC i fredags, fik de en samlet investering på 1 mio. dollars for 6,5 pct. af virksomheden fra de to kendte amerikanske investorer Mark Cuban og Robert Herjavec.

Det er så vidt vides den største investering, danskere nogensinde har fået i "Løvens Hule"-formatet.

Investeringen fra de to velhavende ”sharks” værdisætter virksomheden til 100 mio. kr. Men det er ikke værdiansættelsen, der fylder i hovedet på de tre iværksættere.

»Det er svært at forholde sig til sådan nogle beløb, så det tænker vi faktisk ikke så meget over. Men vi har snakket utrolig meget om, hvor mange kunder vi har fået siden i fredags,« siger Rasmus Barfred.

Ifølge medstifteren har dagene efter, programmet blev vist, været de bedste i virksomhedens historie. Mere end dobbelt så gode som på black friday, der normalt er den bedste dag på året.

De fleste af The Magic 5’s kunder er hobby-svømmere, men flere professionelle svømmere bruger også brillerne. Herunder danske Jeanette Ottesen og den amerikanske svømmer Matt Grevers, der har vundet flere guldmedaljer ved OL.

De tre danskere ejer stadig sammenlagt 70 pct. af The Magic 5. De resterende 30 pct. er ejet af investorer og medarbejdere.

Læs også
Top job